Stressen och vimlet i City byter jag gärna mot lugnet och julefriden i Gamla Stan! Julmarknaden på Stortorget är liten och mysig. Bara miljön med alla vackra gamla hus runt torget gör ju sitt till! Finaste tiden att ströva runt i Gamla stan är i juletid, när det är mörkt och alla lampor och stjärnor lyser så stämningsfullt.
Fina gator och små gränder vart man än vänder blicken! Här finns massor av antikaffärer med udda innehåll och ibland även udda butiksägare;)
Tänk vad mycket det gör när någon anstränger sig lite extra för att göra fint utanför entrén! Här vill man verkligen gå in och äta!
Imorron ska jag visa er bilder från Söder och på mina fina loppisfynd, så välkomna tillbaka:)
måndag 9 december 2013
söndag 8 december 2013
Ett vintrigt Stockholm
Vad bra det är med datuminställda inlägg på bloggen! Det använde jag mig av under veckan som gått då jag var i storstaden på julbesök! Jag tog mig en minisemester i Stockholm och besökte min älskade son. Var där i fem härliga dagar, då hinner man se en hel del:)
Bilden ovan är från ett av NKs underbara skyltfönster! Åh, så härligt att se, man blev som barn på nytt kan jag lova! Vi var många "barn" som tryckte näsorna mot de fönstren:)
Illums Bolighus mittemot NK (Hamngatan) hade ett av de vackraste skyltfönstren om man gillar elegans och det lite mer sofistikerade. Inne i affären hade de en helt otrolig julavdelning där man ville köpa med sig det mesta hem faktiskt!
Inte minst avdelningen med tomtenissar från danska Maileg lockade mig! Vill ha, vill ha vill ha varenda nisse från stor till liten storlek:) Tyvärr inget för min lilla plånbok, så jag tänker sy min egen variant på tomtenisse jag. Återkommer med bild när detta skett... vilket år som helst nu så;)
Är ni intresserade av mer från Stockholm så kommer det lite tätare med inlägg under veckan!
(Vanligtvis uppdaterar jag tis, tors och lör/sön).
Bilden ovan är från ett av NKs underbara skyltfönster! Åh, så härligt att se, man blev som barn på nytt kan jag lova! Vi var många "barn" som tryckte näsorna mot de fönstren:)
Illums Bolighus mittemot NK (Hamngatan) hade ett av de vackraste skyltfönstren om man gillar elegans och det lite mer sofistikerade. Inne i affären hade de en helt otrolig julavdelning där man ville köpa med sig det mesta hem faktiskt!
Inte minst avdelningen med tomtenissar från danska Maileg lockade mig! Vill ha, vill ha vill ha varenda nisse från stor till liten storlek:) Tyvärr inget för min lilla plånbok, så jag tänker sy min egen variant på tomtenisse jag. Återkommer med bild när detta skett... vilket år som helst nu så;)
Är ni intresserade av mer från Stockholm så kommer det lite tätare med inlägg under veckan!
(Vanligtvis uppdaterar jag tis, tors och lör/sön).
Etiketter:
Högtid,
Inredning,
Inspiration,
Jul,
Loppisfynd,
Utflykt,
Årstid
torsdag 5 december 2013
Staffan var en stalledräng
Det var ganska många år sedan jag köpte adventsljusstaken med Staffan och hans fålar fem! Då var de målade i all tänkbara färger som inte direkt tilltalade min smak;)
Så istället målade jag allt i vitt och grått. De gråa fålarna fick lite vita och svarta fläckar för att det inte skulle se allt för trist och platt ut. De här ljusen tänder jag inte pga brandrisken om man skulle råka glömma dem, men ljusstaken är ändå dekorativ och pryder sin plats!
tisdag 3 december 2013
Rand på rand på rand
Fixat lite vintrig och julig känsla i hallen! På bänken lade jag ett fårskinn och så blev det några kuddar med vintrigt motiv. En i ull från Åhléns och den med renen är från Olssons Tyger.
På den gamla trädörren hänger min adventskalender. Den gjorde jag för några år sedan genom att klä 24 tändsticksaskar i fyra olika mönstrade papper. Mönstren kopierade jag från gamla lanthandelspåsar, som jag hade i mina gömmor och gamla notpapper. Så stämplade jag siffror på, knöt om snöre och hängde upp i rad. Enkelt men ganska tålamodsprövande;)
Så lade jag äntligen på min nytvättade trasmattor! Hittat tre i samma färgskala som jag lade lite omlott för att få en större sammanhängande matta. Hallen är ganska stor och L-formad så det blev ganska så effektfullt med de olika ränderna åt alla håll:) Jag är nöjd med resultatet i alla fall!
På den gamla trädörren hänger min adventskalender. Den gjorde jag för några år sedan genom att klä 24 tändsticksaskar i fyra olika mönstrade papper. Mönstren kopierade jag från gamla lanthandelspåsar, som jag hade i mina gömmor och gamla notpapper. Så stämplade jag siffror på, knöt om snöre och hängde upp i rad. Enkelt men ganska tålamodsprövande;)
Så lade jag äntligen på min nytvättade trasmattor! Hittat tre i samma färgskala som jag lade lite omlott för att få en större sammanhängande matta. Hallen är ganska stor och L-formad så det blev ganska så effektfullt med de olika ränderna åt alla håll:) Jag är nöjd med resultatet i alla fall!
söndag 1 december 2013
Första advent i bara mässingen
Första advent är här! Så här ser min adventsljusstake ut i år. Jag har hakat på den rådande mässingstrenden och plockat ihop fyra olika ljusstakar i mässing på ett fat. Allt hittat på loppis såklart;)
Plockat om lite grann på skänken i vardagsrummet. Julat till det lite försiktigt med stjärna och trumpetljusstake i mässing. Skänken är grafitsvart, äldre bemålning, även om den ibland ser mörkblå ut på bild. Hittade så roliga adventsskyltar till ljusen! Det är små ur som står på respektive klockslag, dvs ett, två, tre och fyra:) Syns tydligare på första bilden.
Nu ska jag baka för jag väntar hem vänner på adventsfika i eftermiddag.
Ha nu en alldeles underbar första advent!
torsdag 28 november 2013
En hörna så god som någon
![]() |
| Eine kleine hörna i mitt vardagsrum just nu! |
Det nyligen "loppade" antika lerkruset färgmatchar övrig inredning bra. Jag har fyllt det med blåbärsris.
De gamla brevpressarna i glas har nästan allihop porträttfotografier som motiv, såna samlar jag på! En samling till?! Förvånad? Någon;)?
tisdag 26 november 2013
10 000- klubben
![]() |
| Bilder från Pinterest |
Eller snarare 10 000 tack från mig till er:)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

















