Visar inlägg med etikett Inspiration. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Inspiration. Visa alla inlägg

tisdag 29 april 2014

Att så, ett frö eller två

 Nu är det dags att så lite frön, eller hur? Billigast och enklast blir att göra såkrukorna själv!

 Ta en halv sida från en tidning av storleken i en kvällstidning. Vira runt ett litet glas eller ljuslykta.

 Vik in kanterna undertill så botten täcks lite omlott.

 Doppa botten i en bunke med vatten för mer stadga då pappret "klistrar" sig i vatten.

 Forma till såkrukorna och ställ dem på en bricka eller annat underlag.

Häll i lite såjord och så dina frön! Klart!

Vackra luktärter kan du så till exempel, de doftar alldeles underbart! Lycka till:)

tisdag 1 april 2014

Alldeles blommigt

 Nu när man längtar som mest efter blommande natur så kan man "blomma till det" inomhus! Min tehylla i köket har några blommiga burkar och en liten termos med en ros på. Det både missmatchar och matchar på samma gång!

 Jag sår alltid luktärt på balkongen. De är så söta och doften är underbar! Jag plockar in små minibuketter och sätter i vaser av pressglas. Förra året kom blomningen igång sent, så i år får jag förgro dem inne. Det är snart dags, det står att man kan förgro från mitten av april på fröpåsen. Mysigt!

 Mera blommigt har jag i min fina vägghylla! Här hänger mina blommiga tekoppar från Indiska. Hyllan har två vänner gjort åt mig. Jag hittade på modellen, de snickrade och så målade jag sedan! Älskar den hyllan!

Ett ganska nytt loppisfynd har jag ställt framför den stora svarta plåtbrickan. En liten enkel plåtbricka med kurbitsliknade blommor får pigga upp nu i vårtider. Kostade en tjuga på kommunens returstations butik. Den stora brickan är från 1800-talet, den lilla blommiga är från Konsum och har inte lika många år på nacken! Önskar er en fin tisdag med sol och vårvärme!

fredag 21 mars 2014

Ny antik i stan



 I Karlstad har det i dagarna öppnats en alldeles ny antikbutik! När jag hade vägarna förbi visade det sig vara öppningsdagen. Måste känt det i luften eller nåt;) Väldigt smakfullt inredd med vackra antika möbler och ting och även ett fåtal nya saker.
 Grafitsvarta väggar gör verkligen att varje sak syns så mycket mer. Vackra saker till humana priser!


Paret som öppnat butiken kommer från Göteborgsregionen och har förut drivit musikaffär och inredningsbutik. Roligt med folk som vågar bryta upp och ge livet en ny vändning!

Butiken heter Anticci och finns på Drottninggatan 3 i Karlstad med telefonnummer 054- 189010.
Öppet tors-fre 11-18 och lördag 11-15.
(Jag är inte sponsrad, bara imponerad;))

torsdag 27 februari 2014

Vinst och skåp från loppis

 Nu har jag väl ändå en riktig turdag:) Fått hem mitt fina loppisfyndade skåp idag. Blev så ivrig att visa er fast skåpet så nyss kom in i mitt hem, och just nu fastnat mellan två rum;) Måste röja lite för att få plats, ni vet hur det ena ger det andra så man till slut möblerat om hela hemmet!

 Så här såg det ut på loppisen där det stod! Med luckorna infällda i skåpet syns de röda utdragbara facken eller hyllplanen. Pris 275 kr, man dånar av tacksamhet;)

Här i en annan vinkel! Blytungt enligt bärarna, jag slapp ju bära som ganska nyopererad. Hemsnickrat av nån uppfinningsrik person. Älskar´t!
 
Fick även en supertrevlig överraskning i form av vinst hos bloggen "Rapport från Vänfors"!
Fina glasrör/laboratorieglas var vinsten. Jag sa ju att det är min turdag! Dånar av tacksamhet igen:)
Klicka på länken så kommer du till bloggen!
http://villaskogsbrynet.blogspot.se/

lördag 15 februari 2014

På tapeten


 Tog mig en liten rundtur på Boråstapeters hemsida och kollade igenom deras kollektioner. Det är helt tydligt att min smak går mot romantik och gamla tider:) Den här vackra tapeten med bladslingor i rut/rombmönster väcker habegäret hos mig!
Den är ur kollektionen Garden Party och har nummer 3467, pris 479 kr per rulle.


 Den här är så otroligt vacker! Tänk er ett sovrum med denna tapet, en gammal järnsäng och så sängbord i vitt eller grönt i slitet patinerat skick...
Vill ha nu:)
Den kommer från kollektionen Karlslund med nummer 2921 och kostar 639 kr rullen.


Jag är ju svag för lila, har ljust syrenlila i hallen och vardagsrummet sedan tre år, och har aldrig ångrat det valet.
Den här tapeten ur kollektionen Lace med nummer 1330 kostar 389 kr. Hortensior kan aldrig bli fel för en romantiker som jag!
Massor av snygga tapeter hittar du på Boråstapeters hemsida, och jag är inte sponsrad;) Jag tycker bara att det är fina tapeter till bra pris!

Klicka in på hemsidan här http://www.borastapeter.se/sv/

fredag 14 februari 2014

Inte valfritt

 I går kväll sydde jag en nåldyna i form av en val:) Mönstret finns i utmärkta boken "Karins syjunta" av Karin Holmberg. Rekommenderas!

Jag hade en duk som passade så bra i och med att mönstret kunde användas för att poängtera ögonen!
Kul att sy igen, det var ett tag sedan sist.
Kram till er på Alla Hjärtans Dag!

tisdag 11 februari 2014

Vett och etikett(er)



Var på IKEA häromdagen! Bland annat hittade jag jättefina etiketter med vintagebilder (nederst).
De andra hade jag sen förut, även de finns på IKEA. Såg också väldigt fina omslagspapper och andra saker till presentinslagning. Sånt är alltid kul!
 

 
Tipsar om fin utlottning på bloggen
"Lantliv i Norregård" av detta fina linnedraperi!
Klicka på länken

http://lantlivinorregrd.blogspot.se/

torsdag 6 februari 2014

Vårligt fågeltema

 Plötsligt i går kväll när jag satt och slötittade på TV så kom jag på det! Fåglar! Det var temat för mina glaskupor:)

 Upp ur soffan for jag med väldig hast (nåja, jag är ju nyopererad och så där väldigt hastigt var det väl inte) och började leta saker på fågeltemat!

Gammal bild med fågelmotiv, svart baksida klistrades fast, stenägg, småfjädrar, en större fjäder och så en liten porslinsfågel. Höll mig till brända naturtoner som passar i mitt vardagsrum.

Sådär! Nöjd med mitt arrangemang, nu har man lite vackert att beskåda från soffan i stället för att glo på TVn;)

tisdag 4 februari 2014

Bröllopsklockor

Bild från JDL
 Bröllopsklockor, eller glaskupor, användes förr som dekorativt inslag vid bröllop. Det var ett fint minne att spara efter akten. Dessa bröllopsklockor är eftertraktade på antikmarknaden och brukar vara väldigt dyra!

Bild från JDL
I senaste numret av Jeanne d`Arc Living Magasin visar de hur man med ett DIY-projekt kan göra sin egen billigare variant på bröllopsklockor. Försök få tag på en klocka under glaskupa, det finns faktiskt på loppisar då och då. Antika och/eller dyra märkesklockor ska man inte ge sig på, men nyare klockor av enkelt billigt märke fungerar bra. Precis så gjorde jag för ett tag sedan!


Den stora glaskupan till vänster är från en sådan där billig klocka. Hittat på Myrorna för 50 kr:) Fatet är ett träfat som jag målade. De två mindre glasklockorna till höger fyndade jag billigt på auktion, innan de var så populära som nu;) De är från slutet av 1800-talet och troligen franska! Förut satt det vaser och pappersblommor i båda, helt anskrämligt fult! Den ena vasen får jag inte loss, så den får vara kvar.

Just nu har jag ingen dekor i mina klockor, men återkommer när jag bestämt mig för ett "tema" jag vill ha! Kanske små urverkstavlor och urverk? Spetsar? Notpapper?
Vad skulle du dekorera dem med?

fredag 24 januari 2014

Rea på rean på rean...

 Rea på rean på rean... några tior för ett halsband kan förgylla en trist januaridag!
Lite flärd skadar ju aldrig:)
Fredsmärket är väl trendigt ännu, eller?
Lite dålig koll, men det är fint och jag tycker om det!
Ha en härlig fredag!

tisdag 14 januari 2014

Ett lingonris...

CD, Monica Zetterlund. Överkast från 1960-talet, loppisfynd.
 ...i ett cocktailglas blev hon kallad av Tage Danielsson. Jag pratar såklart om Monica Zetterlund, denna gudabenådade artist! Före jul hittade jag en samlings-CD bland billiga julskivor i mataffären.
Den heter "Z - det bästa med Monica Zetterlund" och innehåller 2 CDs. Personligen tycker jag mest om de svenska visorna/sångerna med text och musik av Beppe Wolgers, Tage Danielsson, Hans Alfredsson
m fl. Vilken storhetstid det var i svensk musik och kultur, 1960- och 1970-talet!

Jag söker "desperat" efter inspiration när det gäller inredning! Har just sträckläst Lulu Carters bok "Sinnliga Rum". Fantastiska bilder, bra tankar, finfin inspiration och  intressanta berättelser ur Lulus liv. Kan tro att många har negativa förutfattade meningar om denna kvinna (det hade jag), men de kommer på skam. Intelligent, intressant, rolig och charmig tycker jag nu:)  Heja alla starka kvinnor!

söndag 5 januari 2014

Inspiration tack!

Bild IKEA
 Har ni det som jag nu i januari? Inspirationen är som bortblåst! Just nu är det en slags tillvaro i ett "ingenmansland" och jag hittar varken styrsel eller lust till nåt alls. Min alldeles första bloggtorka har inträffat tror jag! Eftersom inget nytt hänt här hemma får andras bilder ge inspiration i stället.

Bild Pinterest

Fortfarande har vi lååång tid kvar av vintern, så lång tid att det är lika bra att njuta av den så mycket det går! Här i mina hemtrakter är det milt och snöfritt, så det är lätt att ta långpromenader.
Helst skulle det ändå få vara snö på marken, plogade vägar och ett par minusgrader. Tänk om man sen kunde komma in, med rosor på kinden, en vedtrave i famnen och så få tända en brasa i kakelugnen! Kan jag bara drömma om, men jag har ju i alla fall en DVD-brasa som får duga så länge;)


torsdag 2 januari 2014

Miljövänligt hemma hos mig

 Med ett nytt fräscht år tillkommer ett visst miljöansvar! Ett ansvar att tänka lite mer på recycling och återbruk. Det är nåt som ligger mig allt varmare om hjärtat, även om jag inte är så väldigt kunnig. Men då kan man ju bara bli bättre;)
I mitt hyreshus har vi källsortering, vilket kan vara ett problem i en liten lägenhet med få skåp. Vart gör man av all sorterad plast, kartong, tidningar och metall när det är så förbenat trångt?
Ska jag springa ut och så gå 100 meter till områdets sopstation med minsta lilla sak? Då blir det inte av alls! Nåt får visserligen plats under diskbänken såklart, men inte så värst mycket!
Jag använder massor av värmeljus, gissar att ni gör det med? Förut slängde jag alla uttjänta värmeljus i soppåsen, men det går ju inte för sig! "Icke sa Nicke", nu gäller andra regler;)
Det finns fina svarta "förvaringsrör" ute i handeln som löser problemet med gamla kasserade värmeljus, glödlampor och batterier. Istället för att ha allt nerslängt i en kasse tills nästa promenad till sopstationen sorterar man dem i respektive rör så länge. De är jättefina och inte så dyra heller,
men med liten plånbok löser man det på annat sätt;)

Man tar helt enkelt en whiskyförpackning i pappkartong (från kartongcontainern, var annars), målar den svart med lite överbliven hobbyfärg och så skriver man dit t ex "Gamla värmeljus".
Lättare pyssel finns nog inte;)
Voila! Nu blev källsorterandet genast lite det roligare, tycker åtminstone jag. Fast jag kanske är väldigt lättroad jag;)?

måndag 30 december 2013

Det är en ros utsprungen

 Jag härmade, förlåt "inspirerades" av Ernst i årets julprogram att göra ett arrangemang i en gammal antik bakform!
Eftersom jag inte hade oasis fick det bli en variant med torkade rosor i stället för färska.
Mossa, rosor, lärkkvistar med kottar, glasmanschett och ljus så var man i hamn;)
Dessutom håller det så länge man har lust att ha det kvar. Vackert på bordet till nyår!

söndag 29 december 2013

Ljus i vårt hus

 Visst är det en trist tid nu, i alla fall vad gäller inredning? Mellandagar, mellantid;) Fortfarande så mörka dagar att jag kände inspiration att titta runt på nätet efter snygga lampor!
Den fina bordslampan i rå industristil heter "Plumber", design Tess Palm, kommer från Globen Lighting och kostar ca 1500 kr. På auktionssajten Lauritz.com såldes en sådan här för 700 kr i juli, så det kan ju vara ett tips att kolla nätauktioner!

I mer romantisk vintagestil är hänglampan i glas med tvinnad textilsladd. Den kommer från danska Hubsch och kostar 697 kr. Finns på solheminredning.se om nån är intresserad. Varde ljus:)

tisdag 17 december 2013

Inspiration i juletider

 Julinspirationen tryter när det är brist på snö! Det är svårt att få till nån känsla av att det är jul om bara en vecka. Så dagens inlägg består av bilder från Pinterest och inte så mycket mer!


Trappan kan ju vara svår att få till om man som jag bor i lägenhet, men en sån här ljusgrupp kan man göra i alla fall! Ha nu en bra dag!

lördag 14 december 2013

Enkelhetens tjusning

Alla bilder från Pinterest
 Jag har hittat några roliga bilder på Pinterest som kanske kan inspirera till att hålla julen lite sparsmakat enkel? Renen ovan är ju för underbar, även om just mulen inte är röd här;)

 Längan med pepparkakshus är inte precis enkelt dekorerade, men att montera dem måste vara enkelt tänker jag?

Placeringskort utan krusiduller och krumbukter. Enkelt som sagt:)!