Äggstra äggande kulörer så här i påsktider;) Jag har roat mig med att pimpa vanliga påskgodisägg, inköpta för några kronor styck på loppis!
Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)
Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka.
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!
Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.
Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)
Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg
torsdag 10 april 2014
lördag 8 mars 2014
En kopp ljus, tack
Kände mig lite pysselsugen, så jag plockade fram några fina kaffekoppar med fat ur skåpet!
Limmade ihop alla delar, limmade fast en ljushållare i den översta koppen och satte i ett kronljus. Så gör man enkelt en personlig ljusstake:)
Enklast är att limma ihop en kopp och ett fat i taget med torktid emellan, och sedan foga ihop dem enhet för enhet. Jag använde superlim, mer hållbart är nog tvåkomponentslim. Det här var inget arvegods utan koppar från loppis! Om man vill kan man ju ta delar från olika serviser, det har jag gjort förr då jag tillverkat kakfat av äldre porslin!
När ljuset nästan brunnit ner lyser det så fint genom det tunna porslinet!
Lycka till med din egen alldeles unika ljusstake!
Limmade ihop alla delar, limmade fast en ljushållare i den översta koppen och satte i ett kronljus. Så gör man enkelt en personlig ljusstake:)
Enklast är att limma ihop en kopp och ett fat i taget med torktid emellan, och sedan foga ihop dem enhet för enhet. Jag använde superlim, mer hållbart är nog tvåkomponentslim. Det här var inget arvegods utan koppar från loppis! Om man vill kan man ju ta delar från olika serviser, det har jag gjort förr då jag tillverkat kakfat av äldre porslin!
När ljuset nästan brunnit ner lyser det så fint genom det tunna porslinet!
Lycka till med din egen alldeles unika ljusstake!
tisdag 4 mars 2014
Kanin...te sova!
Den här docksängen har jag haft i många, många år. Tycker den är så fin i sin enkelhet, med patina av många barnahänders lek. Hittade den i mitt förråd för en tid sedan och tänkte att den förtjänade ett bättre öde än så!
Jag sydde ett lapptäcke till sängen av tyger jag hade här hemma, och så blev det ett överlakan av ett gammalt barnlakan från mina gömmor. Tur man har att plocka av när lusten faller på;) Kaninen har jag sytt med mönster från Tildaserien. Samma tyg som finns med i lapptäcket!
Pyttesmå lappar på 5x5 cm, pilligt var det! Och bara för mitt eget höga nöjes skull:)
Jag sydde ett lapptäcke till sängen av tyger jag hade här hemma, och så blev det ett överlakan av ett gammalt barnlakan från mina gömmor. Tur man har att plocka av när lusten faller på;) Kaninen har jag sytt med mönster från Tildaserien. Samma tyg som finns med i lapptäcket!
Pyttesmå lappar på 5x5 cm, pilligt var det! Och bara för mitt eget höga nöjes skull:)
fredag 14 februari 2014
Inte valfritt
I går kväll sydde jag en nåldyna i form av en val:) Mönstret finns i utmärkta boken "Karins syjunta" av Karin Holmberg. Rekommenderas!
Jag hade en duk som passade så bra i och med att mönstret kunde användas för att poängtera ögonen!
Kul att sy igen, det var ett tag sedan sist.
Kram till er på Alla Hjärtans Dag!
Jag hade en duk som passade så bra i och med att mönstret kunde användas för att poängtera ögonen!
Kul att sy igen, det var ett tag sedan sist.
Kram till er på Alla Hjärtans Dag!
tisdag 11 februari 2014
Vett och etikett(er)
Var på IKEA häromdagen! Bland annat hittade jag jättefina etiketter med vintagebilder (nederst).
De andra hade jag sen förut, även de finns på IKEA. Såg också väldigt fina omslagspapper och andra saker till presentinslagning. Sånt är alltid kul!
"Lantliv i Norregård" av detta fina linnedraperi!
Klicka på länken
http://lantlivinorregrd.blogspot.se/
söndag 22 december 2013
På nummer 21...
...bor jag! Dörren (som enbart är prydnad) i hallen har jag, förutom adventskalendern, nu även dekorerat med en krans och siffror.
Siffrorna är såna där vanliga i metall till husfasader, men jag har limmat på gammalt papper (vad annars denna jul) och glitterlim i kanten!
Julkulorna sydde jag förra året och de är inspirerade av Tildas mönster. Panduro har allt inom Tilda-serien och jag har sytt mycket genom åren!
lördag 21 december 2013
Pippi på papper i jul
Paketträdet i hallen har fått ett tillskott av fåglar! Dom har jag gjort av notpapper med en kant av silverglitter.
Har definitivt snöat in på papperspyssel denna jul, jag får bara fler och fler idéer!
måndag 16 december 2013
Det bor en ängel i mitt rum
Det bor en ängel i mitt rum... eller flera änglar bor det här faktiskt! Papperpysslet har fått mig i sitt grepp denna jul! Nu blev det 12 änglavingar att hänga i t ex granen.
Rita en mall i kartong. Rita av vingar med hjälp av mallen på fint gammalt papper, här från en trasig Postillabok. Klipp ut, dra en kant av glitterlim runt om. Trä i en tråd för upphängning. Jag hittade gammal silkestråd i gömmorna! För "osynlig" upphängning kan du använda fiskelina.
Färdigt på ett kick! Bara att leta upp en plats att dekorera;)
Rita en mall i kartong. Rita av vingar med hjälp av mallen på fint gammalt papper, här från en trasig Postillabok. Klipp ut, dra en kant av glitterlim runt om. Trä i en tråd för upphängning. Jag hittade gammal silkestråd i gömmorna! För "osynlig" upphängning kan du använda fiskelina.
Färdigt på ett kick! Bara att leta upp en plats att dekorera;)
söndag 15 december 2013
Granskogens sus
Man är inte precis ensam om att pyssla ihop granar denna jul! Granfebern härjar fritt i Blogglandia;) Inte desto mindre kul eller fint för det, absolut inte!
Jag har (hittills) gjort tre granar, men det kan mycket väl bli en hel granskog om jag känner mig själv rätt...lite svårt med det där lagom.
Jag har (hittills) gjort tre granar, men det kan mycket väl bli en hel granskog om jag känner mig själv rätt...lite svårt med det där lagom.
Så här lätt att göra:
Ta en trasig bok du inte är rädd om. En äldre bok blir finast. Riv boksidorna i bitar från större till mindre, jag tog fem storlekar. Trä upp på en pinne, gör en stjärna till toppen , sätt ner i en kruka. Klart!!
tisdag 26 november 2013
10 000- klubben
![]() |
| Bilder från Pinterest |
Eller snarare 10 000 tack från mig till er:)
torsdag 14 november 2013
Vill ni se en stjärna?
Fick ett ryck och gjorde en sån där stjärna som dyker upp i jultidningarna överallt:) Jag valde att göra en liten att hänga t ex i granen, men man kan ju såklart göra vilken storlek man vill! Lätt som en plätt och klar på nolltid!
Material: Det behövs 6 lika långa träpinnar, avbitartång, limpistol, snören om man vill.
Limma ihop pinnarna till två trianglar, limma sedan den ena triangeln ovanpå den andra.
Snurra ett par varv med snöre runt alla ändar, knyt fast ett snöre för upphängning. Klart!
Material: Det behövs 6 lika långa träpinnar, avbitartång, limpistol, snören om man vill.
Limma ihop pinnarna till två trianglar, limma sedan den ena triangeln ovanpå den andra.
Snurra ett par varv med snöre runt alla ändar, knyt fast ett snöre för upphängning. Klart!
torsdag 11 juli 2013
Grönt är skönt
De här två lådorna köpte jag för 15 kr styck häromveckan. Hade en bild framför mig hur de skulle bli med lite grön färg, men tyvärr blev kulören lite väl illgrön:) Men, men det är en världslig sak!
De ska i alla fall få stå i mitt pysselrum som sakta grävs fram under drivor av kartonger med loppisfynd. Saker fyndade genom åren som jag inte har en aning om att jag har! Som att gå på loppis med hög fyndfaktor, fast hemma hos mig själv:) Billigt och bra!
De ska i alla fall få stå i mitt pysselrum som sakta grävs fram under drivor av kartonger med loppisfynd. Saker fyndade genom åren som jag inte har en aning om att jag har! Som att gå på loppis med hög fyndfaktor, fast hemma hos mig själv:) Billigt och bra!
tisdag 11 juni 2013
Kreativt kaos
Så här ser det ut i det verkliga livet:) Att skapa innebär att det blir väldigt rörigt, i alla fall hemma hos mig! Vad kompassen och värktabletterna på bordet har med det kreativa flödet att göra vet jag dock inte;)
Å så här blev resultatet denna gång! Ett gäng med armband tillverkade av mest återvunnet material från avlagda smycken och annat rassel ifrån mina gömmor:)
Å så här blev resultatet denna gång! Ett gäng med armband tillverkade av mest återvunnet material från avlagda smycken och annat rassel ifrån mina gömmor:)
torsdag 16 maj 2013
Kart-ong
Har du gamla kartböcker så kan du klä in kartonger och få fina förvaringsboxar! Plättlätt:) Självklart använder jag bara böcker som redan är trasiga, jag ger mig inte på att riva i hela böcker!
torsdag 9 maj 2013
Pysselsugen
![]() |
| Material från pysselskåpet! |
![]() |
| Foto från nätet |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





































