Visar inlägg med etikett Sovrum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sovrum. Visa alla inlägg

fredag 30 maj 2014

Nytt i sovrummet

 Först skrev jag "Förnyelse i sovrummet" som rubrik, men kom på att det kan ju tolkas väldigt fritt det...;) Några av er kanske blir besvikna nu när det bara kommer handla om nytt i inredningen, vad vet jag?

Jag har inrett lite somrigt med virkat överkast och lapptäcke, och ett gäng kuddar! Allt hittat på loppis nån gång för länge sedan och framplockat ur förrådet nu. Detta välsignade förråd ihop med mitt dåliga minne gör att allt känns som nytt direkt från butiken, haha:))

 En salig blandning av kuddar! De blommiga är retro från 1970-talet, den grönbeige till vänster är hemsydd och den till höger från HM. Den i madrasstyg som skymtar lite grann bakom är riktigt gammal!

Nyinköpt från butik är ju faktiskt en sak, och det är den fina taklampan från Indiska! Passar så bra i färgerna till sovrummet och för 149 kr så är det inte värt att sy själv som jag tänkte först. Annars är jag ju sån att jag alltid tänker att "en sån kan jag ju göra själv". Är ni såna ni med?

torsdag 26 september 2013

Romantik i sovrummet

 Det tog sin tid, men nu äntligen har jag hittat ett överkast som känns helt rätt i mitt sovrum:) Tur att jag handlar på loppis, annars hade det blivit kostsamt med alla byten av överkast! Naturligtvis är även det här köpt på loppis, och det till den nätta summan av 150 kr. Tjock bra kvalité, vackert quiltat, sött rosenmotiv i lila och så med två kuddfodral till.

 Har ju en stor samlarpassion för äldre kuddar med broderi, sk Petite Point. Kuddarna förhöjer den romantiska känslan ett snäpp till!

Den här vackra stolen bytte jag till mig av en god vän mot en av mina pallar som hon suktat efter länge! En win-win situation med andra ord! Bra med kompisar med samma smak:)

tisdag 3 september 2013

Milda Madonnor

 Trots att den vita "shabby chic-stilen" väl sjunger på sista versen även i mitt hem, så kommer jag nog alltid ha kvar mina vackra madonnor. De är rofyllda, ofta målade i milda pastellfärger, och ger ett lugn när man ser på dem. Just de här två har jag i sovrummet.

Jag tycker mycket om det sakrala, men kan inte säga att jag är särskilt religiös. Det har en del besökare  trott när de sett mina madonnor, radband och bibliska tavelmotiv;) Men vackert, rofyllt och harmoniskt tycker jag att det är.
Apropå att shabby chic verkat hamna ute i kylan, så är det ju ingen hejd på alla färgsprakande "Pippi Långstrump-hem" i tidningarna nu! Skulle vara kul med en blandning, varför måste det ena vara mer rätt än det andra? Lite trist blir det allt! Fram för mer mångfald och personlighet i våra hem!

tisdag 21 maj 2013

Grönt eller blått?

Kommod i originalfärg.
Jag är en "grön" person när det gäller inredning, har nog aldrig haft blått i mitt hem. Däremot alltid grönt! Verkar vara så att det är antingen blått eller grönt man tycker om, bland folk i allmänhet. Svenska folket älskar blått mest har jag förstått!
Turkos är mittemellan, och det har jag en hel del av här hemma märker jag:) Framförallt i sovrummet, där den här kommoden står som sängbord. Köpt på antikaffär för många år sedan.

 
 
I fönstret har jag tavlan, terrinen och sifonen. Små detaljer som plockar upp den turkos tonen!

lördag 18 maj 2013

Alldeles uppåt väggarna

Snedväggen i sovrummet med många tavlor!
 I mitt sovrum är det mycket vinklar och vrår, därav snedväggen som pryds av äldre tavlor. Har satt extra ramar runt några av tavlorna, och försökt hålla mig till svart och guld/brons som matchar övrig inredning i rummet.


Religiöst och annat, bara tavlorna är av äldre datum!
 Känslan härinne är lite "fransk" med stort halvmåneformat fönster i fönsterkupa och med utsikt över hustaken!


Tror den här handlar om ett frieri!
 Tavlorna är alla ganska speciella och jag tycker de gör sig bäst i "samlad trupp" såhär.


Först Gud sedan Konungen
eller
Först Kyrkan sedan Statsmakten

lördag 13 april 2013

Vita Damen på vakt

Bredvid min säng står Vita Damen på givakt!
Provdockan kommer från en nedlagd butik. Jag har frossat i gamla vita spetskläder som passar hennes lilla nätta figur. Påpekas bör att hon inte bara beskyddar, hon har även skrämt slag på mig då jag vaknat mitt i natten och sett ett "spöke" sväva vid sängkanten:)