Visar inlägg med etikett Vardagsrum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vardagsrum. Visa alla inlägg

torsdag 15 maj 2014

Stajlat i vardagsrummet

 Det var dags för lite "stajling" i vardagsrummet! Nu har jag bytt ut den lite mörkare inredningen mot ljusare. Fortfarande inga grälla färger, här gillas den mjuka naturliga färgskalan mest:)

 Hörnan med det gamla bordet har fått lite "nytt", dvs det mesta gamla saker, men lite omflyttat! Kvar från förut är trälådan med innehåll, den gamla resväskan som jag målade vit för många år sedan och mina antika brevpressar i glas. Övrigt lite gott å blandat från förr och nu!

 Resväskan var så förstörd att det enda att göra var att måla den! Hattaskarna är nyproduktion, boken är gammal!

 Ovanför bordet har jag den här gamla hyllan som suttit i köket i ett gammalt torp. Även där flyttade jag om och lade till så det skulle kännas lite mer somrigt!
Tänk hur man är, plötsligt hoppar jag upp ur soffan när jag ser på TV för att jag plötsligt fått en ny idé:)
Är ni som jag och ändrar och fixar hela tiden? Skulle tro det i alla fall;)


torsdag 8 maj 2014

Körsbärsblom

 Tänk vad vackert det är i naturen nu! Varje år blir man lika förundrad, eller hur? Så här mycket har aldrig körsbärsträden blommat tänker jag varje år;)
Trots att jag bor i lägenhet har jag utsikt från balkongen över tre underbara blommande körsbärsträd på innergården.

 
Trots allergi kan jag inte låta bli att plocka in lite körsbärsblom! Det räcker att ta in en liten kvist för att få den där härliga vårkänslan inne!
Jag får helt enkelt låta bli att stoppa näsan i blommorna:) Apropå vårkänsla så kan man väl säga att allergin hör dit också för mig;) Atjoo!!

fredag 28 mars 2014

Firar 1 år med bloggen!

Jag har ändrat lite på skänken igen;)
 Tänk att nu har jag bloggat i ett helt år! Det har varit så kul och givande, och särskilt roligt är det när ni kommenterar! Så kära läsare, mer kommentarer önskar jag mig om jag får:)

 Under det här året har det hänt en hel del, samtidigt som det har hänt för lite, om ni förstår hur jag menar? Vi har väl alla mål och visioner om hur livet ska levas och bli. Ofta blir det i verkligheten nåt helt annat!
 Nåt jag tänkt mycket på det här året är framtiden. Hur det ska det bli med jobb, om jag ska flytta, om jag kommer finna kärleken och så vidare. Såna där enkla saker, ni vet;)) Det är lätt att fastna i hur det kommer att bli och inte leva i det som är nu. Samtidigt är jag i en bearbetning av det som varit, ett reflekterande över hur saker blev som de blev.

 Ibland skulle det vara enklare att inte vara en så tänkande människa kanske, men man är ju som man är!

 
 
Hämtar lugn i meditation och yoga, och Buddha påminner mig att bara vara. Namaste!

söndag 23 februari 2014

Man haver fyndat på loppis


Hittade en virkad pläd på loppis för ett tag sedan! Kan inte avgöra om den är handvirkad eller inte, den är kanske lite för perfekt för det? Å andra sidan ser jag fästtrådar på baksidan som tyder på hemgjort. Kvittar väl egentligen, den passar perfekt här hemma där jag har lite "brända" toner!
 
Med en öppen planlösning får man med allt när man vill ha annat än detaljbilder. Det kan se otroligt mycket rörigare ut på bild än i verkligheten! Här ser ni hur vardagsrumsavdelningen går över i matplats. Matbordet står till vänster, fast ur bild här:) 
Då gäller det att ha samma färgskala i rummen, eller åtminstone färger som samsas med varann!
Önskar er en skön söndag!

torsdag 6 februari 2014

Vårligt fågeltema

 Plötsligt i går kväll när jag satt och slötittade på TV så kom jag på det! Fåglar! Det var temat för mina glaskupor:)

 Upp ur soffan for jag med väldig hast (nåja, jag är ju nyopererad och så där väldigt hastigt var det väl inte) och började leta saker på fågeltemat!

Gammal bild med fågelmotiv, svart baksida klistrades fast, stenägg, småfjädrar, en större fjäder och så en liten porslinsfågel. Höll mig till brända naturtoner som passar i mitt vardagsrum.

Sådär! Nöjd med mitt arrangemang, nu har man lite vackert att beskåda från soffan i stället för att glo på TVn;)

söndag 2 februari 2014

Hopp om livet

Ljuslyktan från Indiska, övrigt från loppis!
 Men heeej på er! Nu är jag "back in business" igen:) Jag har saknat att vara ute hos er i bloggvärlden, men inte förrän idag kände jag mig pigg nog efter operationen. Nu kan det bara bli bättre! Det känns som om min inspiration och livslust fått en rejäl skjuts framåt nu!

Jag har gjort om lite på mitt arkivskåp. Ljuslyktan matchar jordgloben. Den söta lilla plåtburken hittade jag i mitt loppisförråd. Den är så gullig med olika motiv från bröderna Grimms sagor. Ordboken ligger på plats bredvid jordgloben om det skulle bli tal om resor! Tänk att få åka till Frankrike och gå på marknader och brocantes...lasta bilen full med vackra antika saker...mmmm!  Drömma måste man:)

tisdag 21 januari 2014

Värmande mormorsrutor från loppis

 När man går på loppis stöter man ofta på virkade filtar i mormorsrutor. De är så fina, men oftast är det små babyfiltar! Det har man ingen användning för efter småbarnsåren kanske?

Då får man hitta på nya användningsområden! Jag har lagt min filt i ylle över ryggen på min läsfåtölj. Passar fint i färgerna i vardagsrummet, förändrar fåtöljens utseende och så värmer den min rygg så skönt! Ett annat sätt att använda filten skulle vara att sy en stor kudde, med svart ylletyg på baksidan. Eller kanske vika filten dubbel för en mindre kudde. Fint är det i alla fall, så hugg tag i den där babyfilten nästa gång du är på loppis:)

onsdag 8 januari 2014

Dagvill...

 ... inte bara dagvill, utan veckovill, månadsvill, årstidsvill (vill=vilsen)! Regn, mörker, plusgrader, blåst och ingen känsla för att det skulle vara januari. Det känns mer som november och det är nog därför jag har svårt att ta bort julsakerna i år. Det brukar jag annars vara ganska snabb med efter nyår i vanliga fall! Nu har jag allt kvar utom granen.

 Inser att jag borde ta mig an verkligheten och börja plocka undan här hemma. Många bloggare säger sig vara fulla av energi och inspiration, men jag tillhör inte dem tyvärr. Att se fram emot våren känns alltför tidigt, med tanke på att skolbarnen inte ens haft sportlov;)

Lille Bambi får nog bo kvar i sin skog av pappersgranar ett tag till.
Nä, nu tror jag att jag ska ta mig en kopp te med en god lussebulle! Och pepparkaka;))!

måndag 23 december 2013

Årets julgran

 Granen, den pyttelilla i plast, är klädd:)
Bor trångt och är granallergiker så då blir det bra med en miniplastgran på en pall! Jag har tillverkat det mesta i årets gran själv. Pynt i papper;) och tofsar i ullgarn blev det i år. Lite nedtonat i naturfärger. Till skillnad mot förra årets gran som var lila och silvrigt glamorös!

 Kort, änglavingar, tofsar, trummor...
allt hemtillverkat under mörka decemberkvällar med endast flitens lampa tänd;)

Här i trätråget ligger det lite julkappar och väntar på att få komma till sina nya hem.
Ha nu en trevlig uppesittarkväll!

söndag 1 december 2013

Första advent i bara mässingen



Första advent är här! Så här ser min adventsljusstake ut i år. Jag har hakat på den rådande mässingstrenden och plockat ihop fyra olika ljusstakar i mässing på ett fat. Allt hittat på loppis såklart;)
 Plockat om lite grann  på skänken i vardagsrummet. Julat till det lite försiktigt med stjärna och trumpetljusstake i mässing. Skänken är grafitsvart, äldre bemålning, även om den ibland ser mörkblå ut på bild.

 
 
Hittade så roliga adventsskyltar till ljusen! Det är små ur som står på respektive klockslag, dvs ett, två, tre och fyra:) Syns tydligare på första bilden.
Nu ska jag baka för jag väntar hem vänner på adventsfika i eftermiddag.
Ha nu en alldeles underbar första advent!

torsdag 28 november 2013

En hörna så god som någon

Eine kleine hörna i mitt vardagsrum just nu!
 Städar och röjer för fulla muggar för att få det fint till advent! Gäller att passa på att fota när man har det lite snyggt här hemma;) Så här ser det ut i en hörna av mitt vardagsrum. Just nu alltså! Det där kan ändras kvickt:)

 Det nyligen "loppade" antika lerkruset färgmatchar övrig inredning bra. Jag har fyllt det med blåbärsris.

De gamla brevpressarna i glas har nästan allihop porträttfotografier som motiv, såna samlar jag på! En samling till?! Förvånad? Någon;)?

tisdag 12 november 2013

Jorden runt, fast hemma

Mitt älskade arkivskåp står i vardagsrummet. Där i har jag allsköns pyssel och plock! Jag har skrivit ut etiketter till lådorna med en Dymo, köpt på Clas Olssons. 
 För ett tag sedan hittade jag en jordglob på loppis. Den ska egentligen hänga, men jag satte den på ett rökelsekar istället. Pojken som står staty tycker jag mycket om, han ser så snäll och rar ut:)

 Har väl visat delar av detta nyligen, men så flyttar man ju om sina prylar så det ska kännas lite nytt igen;)
Många lådor att fylla, det gillar ju jag förstås!

lördag 9 november 2013

Bakom kulisserna

 Man kan lätt tro att jag har ett välstädat hem, för det är ju det man helst visar upp på sin blogg! Men icke, här ser ni den bistra verkligheten en vanlig gråkulen lördag i november:) Fick för mig att städa...nåja röja med stora skyffeln;) och då blev det såhär! Inte ett dugg bättre, utan mycket, mycket värre än det var från början! Där tog orken slut för en stund, nu behöver jag rast tänkte jag...

...och den tar jag i min sköna fåtölj med en kopp te, pepparkakor och clementin och vackra städade hem i tidningarnas julreportage. Fast jag tror allt att de också var framme med stora skyffeln innan fotografen kom:)

tisdag 29 oktober 2013

Att ha det lite franskt

Lykta, fattigmansilverskål med torkad hortensia, ett surtout i  nysilver och en glaskaraff.
 Den inredningsstil som råder hemma hos mig är nog närmast att likna fransk Brocante, om man nu nödvändigtvis ska ha en etikett! Ni vet loppis och antikt i charmig röra, lite bohemiskt sådär. En jättebra stil när man inte gillar städning, för det ska ju vara lite hipp som happ:)

Gammal handdukshängare med diverse pryttlar som urtavlor, schabloner, bok och söta knappåsar.
På bordet en stor Jesusstatyett, lerkrukor med mossa, knappar, glasmanschetter och ljus.
Schabloner i zink och en kakelplatta som ett underlägg till tekoppen!
 
"Fy för att städa här bland alla miljoner småsaker", säger en del besökare. Så himla bra då att jag inte städar så ofta, har en enormt hög smärttröskel för vad som är dammigt och inte har dammallergi;)
Här är nämligen till och med dammsugaren dammig ibland, haha:)

fredag 25 oktober 2013

På min skänk

 Kom på att jag glömde göra ett blogginlägg igår, så nu kommer ett idag istället! Jag har gjort om lite på skänken i vardagsrummet igen. Det är den plats i rummet som enklast går att byta inredning på.

Gamla böcker använder jag mycket som inredning här hemma, de är så vackra! Jordgloben har funnit en ny plats uppe på boktraven. Ljusstaken kommer från Nordal, men fyndades på loppis för en tjuga häromveckan! De runda burkarna är antika trådburkar, för broderigarn/virkgarn. Genom det lilla hålet i locket ska tråden gå, nystanet ligger i burken och på så sätt slipper man garntrassel. De var inte så dumma förr minsann;)
Önskar en god fredag med mycket mys!

tisdag 24 september 2013

Fönster mot världen

 Alldeles nytagna bilder på en av fönsterbrädorna i ett av fönstren mot gatan. Har varma toner av mossgrönt, rost och ockragult i vardagsrummet året om, men just nu på hösten känns det extra mysigt.

 Bokhögen är "fusk" och är egentligen låda för  t ex TV-dosan. Jag har knutit snöre om istället och har en ljuslykta ovanpå. För övrigt är sakerna på fönsterbrädan en kompott av nytt och gammalt!

Tror ljusstakarna kommer från "Who Found Otto".
De är jättesnygga tycker jag! Tillverkade av gamla stolsben:) Skulle gärna ha ett par stycken till minst!

söndag 22 september 2013

Vi flytt int!

Fågel från loppis, jordglob från Indiska, sifon från en vän,
två franska bröllopskupor från 1800-talet köpta på auktion och lampa från IKEA!
 Nu när alla flyttfåglar börjar ge sig iväg mot sydligare breddgrader är jag glad att ha mina porslinsfåglar kvar som säger "vi flytt int!" Men nog blir jag lite misstänksam, titta på bilden så ser ni hur han kollat in Afrika på jordgloben... Han är lurig, den där;)

 Bakom fågeln ser ni mitt senaste fynd. Från idag faktiskt! Har en vän som har mycket fina saker och ibland leker vi "Ska vi byta grejer med varann?" Jag byter en vägghylla mot en sifon, sa jag idag:)


Den här söta lilla krabaten har sitt bo ovanpå några gamla böcker på en hylla i vardagsrummet. Han stannar också kvar i goa stugvärmen i vinter!

tisdag 10 september 2013

Te och en god bok

Bild Pinterest
 Varit på resande fot idag! En härlig utflykt i Bergslagen, i en natur med en tydlig ton av höst. Nu är jag sugen på att koppla av i min läsfåtölj med bra böcker och en kopp te med tända ljus överallt i rummet omkring mig. Klyschigt kanske, men det är ju mysigt:)