Tänk vad vackert det är i naturen nu! Varje år blir man lika förundrad, eller hur? Så här mycket har aldrig körsbärsträden blommat tänker jag varje år;)
Trots att jag bor i lägenhet har jag utsikt från balkongen över tre underbara blommande körsbärsträd på innergården.
Trots allergi kan jag inte låta bli att plocka in lite körsbärsblom! Det räcker att ta in en liten kvist för att få den där härliga vårkänslan inne!
Jag får helt enkelt låta bli att stoppa näsan i blommorna:) Apropå vårkänsla så kan man väl säga att allergin hör dit också för mig;) Atjoo!!
Visar inlägg med etikett Årstid. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Årstid. Visa alla inlägg
torsdag 8 maj 2014
tisdag 29 april 2014
Att så, ett frö eller två
Nu är det dags att så lite frön, eller hur? Billigast och enklast blir att göra såkrukorna själv!
Ta en halv sida från en tidning av storleken i en kvällstidning. Vira runt ett litet glas eller ljuslykta.
Vik in kanterna undertill så botten täcks lite omlott.
Doppa botten i en bunke med vatten för mer stadga då pappret "klistrar" sig i vatten.
Forma till såkrukorna och ställ dem på en bricka eller annat underlag.
Häll i lite såjord och så dina frön! Klart!
Vackra luktärter kan du så till exempel, de doftar alldeles underbart! Lycka till:)
Ta en halv sida från en tidning av storleken i en kvällstidning. Vira runt ett litet glas eller ljuslykta.
Vik in kanterna undertill så botten täcks lite omlott.
Doppa botten i en bunke med vatten för mer stadga då pappret "klistrar" sig i vatten.
Forma till såkrukorna och ställ dem på en bricka eller annat underlag.
Häll i lite såjord och så dina frön! Klart!
Vackra luktärter kan du så till exempel, de doftar alldeles underbart! Lycka till:)
söndag 20 april 2014
Påsken hittills och Gullefjuns öde
Påsken är vårens startskott, särskilt i år när den är så sen. Det är sällan jag påskpyntar så värst mycket, men nåt lite kan det ju bli. Jag hittade en massa fina retro påskdukar på loppis för en femma styck, färgglada så det räcker och blir över;)
Hastigt och lustigt for jag till Stockholm på onsdagskvällen, dock inte med kvast utan bil! Allt blev bestämt, och packat å klart en timme innan avfärd. Såna spontana påhitt gillar jag! Sonen fick husera sin ömma moder några nätter:)
Skärtorsdagen tillbringades på Söder, självklart var jag på favvobutiken "In The Mood" på hörnet Renstiernas gata/Tjärhovsgatan.
Finast där är ändå nedre plan tycker jag. Där finns nämligen Callian Antikt med mycket fint franskt antikt! Vackert, vackert, vackert även om mitt enda inköp blev en äldre liten urtavla:)
På hemvägen utflyktades det ännu lite till;) Dels till Kvarnfallets Antik, med antikt i tre plan och med intag av god lunch på caféet...
...dels på Wallby Gård med inredning, mode och antikt i ett vackert stall från 1700-talet. Dyrt, men otroligt mycket fint att se! Dessa båda utflyktsmål finns mellan Eskilstuna och Arboga, i närheten av Hjälmare docka. Klart värda att besöka. Sedan gick färden hem till Värmland!
Påskafton tillbringades hos mina föräldrar, idag på Påskdagen har jag solat på balkongen och imorron Annandag Påsk ska jag hjälpa en kompis att röja inför en husförsäljning.
En mysig helg med alldeles lagom blandning av vila och aktivitet med andra ord. Fortsatt Glad Påsk!
Påsken i korthet hittills:
På askonsdagen gick Gullefjun hädan. Han mötte en tragisk drunkningsdöd i krukan med pärlhyacinter på balkongen i ett rejält skyfall. Hans återuppståndelse är nog tyvärr inget att hoppas på;)
Skärtorsdagen tillbringades på Söder, självklart var jag på favvobutiken "In The Mood" på hörnet Renstiernas gata/Tjärhovsgatan.
Finast där är ändå nedre plan tycker jag. Där finns nämligen Callian Antikt med mycket fint franskt antikt! Vackert, vackert, vackert även om mitt enda inköp blev en äldre liten urtavla:)
På hemvägen utflyktades det ännu lite till;) Dels till Kvarnfallets Antik, med antikt i tre plan och med intag av god lunch på caféet...
...dels på Wallby Gård med inredning, mode och antikt i ett vackert stall från 1700-talet. Dyrt, men otroligt mycket fint att se! Dessa båda utflyktsmål finns mellan Eskilstuna och Arboga, i närheten av Hjälmare docka. Klart värda att besöka. Sedan gick färden hem till Värmland!
Påskafton tillbringades hos mina föräldrar, idag på Påskdagen har jag solat på balkongen och imorron Annandag Påsk ska jag hjälpa en kompis att röja inför en husförsäljning.
En mysig helg med alldeles lagom blandning av vila och aktivitet med andra ord. Fortsatt Glad Påsk!
torsdag 10 april 2014
Äggstra äggande
Äggstra äggande kulörer så här i påsktider;) Jag har roat mig med att pimpa vanliga påskgodisägg, inköpta för några kronor styck på loppis!
Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)
Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka.
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!
Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.
Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)
Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)
Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka.
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!
Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.
Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)
tisdag 8 april 2014
Kycklinggult
Vad man suktar efter färg nu! Underligt nog har ju den gamla "hatfärgen" gult blivit omåttligt populär i inredningen igen. Naturligtvis är jag lika lättpåverkad som andra;)
Men ändå är det blålila Pärlhyacinter som är mina absoluta vårfavoriter! Hade jag trädgård skulle de få fylla rabatterna nu på våren.
Gult är inte fult, inte alls:) Det är istället en alldeles underbart uppiggande färg!
"Det var en kyckling som hette Gullefjun. Han skulle ge sig ut på promenad!" Den sången kommer för alltid vara inpräntad i minnet som påskvisa nummer ett för mig efter mina år som förskollärare för många år sedan! Pip på er:)
GULLEFJUN av Borghild Arnér
Det var en kyckling som hette Gullefjun, han skulle ge sig ut på promenad.
Och solen lyste och gräset lockade och hela världen var så hjärtans glad.
Det fanns ett hål uti hönsgårds nät, där genom trippade med lätta fjät,
den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.
Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!
När Gullfjun kommit en bit på vägen, då mötte han en svart och gammal katt.
Men Gullfjun trodde inte han var farlig, så han blev inte rädd ett enda skvatt.
Men katten slickade bums sin nos, han tänkte nog av Gullfjun göra mos.
Den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.
Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!
Men plötsligt hörde Gullfjun nån som skällde och det kom rusande en väldig hund. Då tyckte katten det var bäst att springa och så försvann han på en halv sekund. “O, kära hund” sa lilla kycklingen, “du räddat mig, du kan få bli min vän. ”Tack lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.”
Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!
Men ändå är det blålila Pärlhyacinter som är mina absoluta vårfavoriter! Hade jag trädgård skulle de få fylla rabatterna nu på våren.
Gult är inte fult, inte alls:) Det är istället en alldeles underbart uppiggande färg!
"Det var en kyckling som hette Gullefjun. Han skulle ge sig ut på promenad!" Den sången kommer för alltid vara inpräntad i minnet som påskvisa nummer ett för mig efter mina år som förskollärare för många år sedan! Pip på er:)
GULLEFJUN av Borghild Arnér
Det var en kyckling som hette Gullefjun, han skulle ge sig ut på promenad.
Och solen lyste och gräset lockade och hela världen var så hjärtans glad.
Det fanns ett hål uti hönsgårds nät, där genom trippade med lätta fjät,
den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.
Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!
När Gullfjun kommit en bit på vägen, då mötte han en svart och gammal katt.
Men Gullfjun trodde inte han var farlig, så han blev inte rädd ett enda skvatt.
Men katten slickade bums sin nos, han tänkte nog av Gullfjun göra mos.
Den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.
Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!
Men plötsligt hörde Gullfjun nån som skällde och det kom rusande en väldig hund. Då tyckte katten det var bäst att springa och så försvann han på en halv sekund. “O, kära hund” sa lilla kycklingen, “du räddat mig, du kan få bli min vän. ”Tack lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.”
Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!
tisdag 1 april 2014
Alldeles blommigt
Nu när man längtar som mest efter blommande natur så kan man "blomma till det" inomhus! Min tehylla i köket har några blommiga burkar och en liten termos med en ros på. Det både missmatchar och matchar på samma gång!
Jag sår alltid luktärt på balkongen. De är så söta och doften är underbar! Jag plockar in små minibuketter och sätter i vaser av pressglas. Förra året kom blomningen igång sent, så i år får jag förgro dem inne. Det är snart dags, det står att man kan förgro från mitten av april på fröpåsen. Mysigt!
Mera blommigt har jag i min fina vägghylla! Här hänger mina blommiga tekoppar från Indiska. Hyllan har två vänner gjort åt mig. Jag hittade på modellen, de snickrade och så målade jag sedan! Älskar den hyllan!
Ett ganska nytt loppisfynd har jag ställt framför den stora svarta plåtbrickan. En liten enkel plåtbricka med kurbitsliknade blommor får pigga upp nu i vårtider. Kostade en tjuga på kommunens returstations butik. Den stora brickan är från 1800-talet, den lilla blommiga är från Konsum och har inte lika många år på nacken! Önskar er en fin tisdag med sol och vårvärme!
Jag sår alltid luktärt på balkongen. De är så söta och doften är underbar! Jag plockar in små minibuketter och sätter i vaser av pressglas. Förra året kom blomningen igång sent, så i år får jag förgro dem inne. Det är snart dags, det står att man kan förgro från mitten av april på fröpåsen. Mysigt!
Mera blommigt har jag i min fina vägghylla! Här hänger mina blommiga tekoppar från Indiska. Hyllan har två vänner gjort åt mig. Jag hittade på modellen, de snickrade och så målade jag sedan! Älskar den hyllan!
Ett ganska nytt loppisfynd har jag ställt framför den stora svarta plåtbrickan. En liten enkel plåtbricka med kurbitsliknade blommor får pigga upp nu i vårtider. Kostade en tjuga på kommunens returstations butik. Den stora brickan är från 1800-talet, den lilla blommiga är från Konsum och har inte lika många år på nacken! Önskar er en fin tisdag med sol och vårvärme!
torsdag 6 mars 2014
Spirande vår
Nu märks det att marsljuset gör sitt för att väcka de slumrande krukväxterna. Underbart!
Detta hjärta är till er som så troget tittar in till mig här på bloggen:)
Detta hjärta är till er som så troget tittar in till mig här på bloggen:)
tisdag 25 februari 2014
Bokrea på Myrorna
![]() |
| Böcker från loppis! Hortensian är fejk från Boulevard, skålen en äldre Gustafsberg. |
Så är det ju också en vinst i sig att hjälpa till med återvinning på ett sätt som känns både kul och givande när man handlar på Myrorna!
tisdag 31 december 2013
Nyår
![]() |
| Bild från nätet |
Gott Nytt År!
måndag 30 december 2013
Det är en ros utsprungen
Jag härmade, förlåt "inspirerades" av Ernst i årets julprogram att göra ett arrangemang i en gammal antik bakform!
Eftersom jag inte hade oasis fick det bli en variant med torkade rosor i stället för färska.
Mossa, rosor, lärkkvistar med kottar, glasmanschett och ljus så var man i hamn;)
Dessutom håller det så länge man har lust att ha det kvar. Vackert på bordet till nyår!
Eftersom jag inte hade oasis fick det bli en variant med torkade rosor i stället för färska.
Mossa, rosor, lärkkvistar med kottar, glasmanschett och ljus så var man i hamn;)
Dessutom håller det så länge man har lust att ha det kvar. Vackert på bordet till nyår!
torsdag 26 december 2013
Julens adjö
Annandag Jul, sista dagen av julen för i år. Det är allt tur att denna ljusets högtid finns, för hur trist hade inte vintern varit annars? Mitt förberedande inför julen startade redan i början november med pyssel och julinspiration från inredningstidningar och andra bloggar. Själva stressen, julklappshysterin och storstädandet lämnade jag villigt därhän!
Många frågar sig varför man håller på så här "hysteriskt" inför jul. Då undrar jag; varför inte? Välj ut det du själv vill göra och strunta i resten. Om andra ställer krav på dig, så vänd samma krav tillbaka på dem;)
Nu så är julen snart över för denna gång.
Nyår väntar med löften och förhoppningar! Visst är det spännande?
Många frågar sig varför man håller på så här "hysteriskt" inför jul. Då undrar jag; varför inte? Välj ut det du själv vill göra och strunta i resten. Om andra ställer krav på dig, så vänd samma krav tillbaka på dem;)
Nu så är julen snart över för denna gång.
Nyår väntar med löften och förhoppningar! Visst är det spännande?
tisdag 24 december 2013
God Jul
Min egensydda Tildatomte står på plats i matrummet! Årets jultema där är som ni ser detaljer i rött med vita prickar:) Med dessa bilder önskar jag er en GOD JUL mina kära bloggvänner!
måndag 23 december 2013
Årets julgran
Granen, den pyttelilla i plast, är klädd:)
Bor trångt och är granallergiker så då blir det bra med en miniplastgran på en pall! Jag har tillverkat det mesta i årets gran själv. Pynt i papper;) och tofsar i ullgarn blev det i år. Lite nedtonat i naturfärger. Till skillnad mot förra årets gran som var lila och silvrigt glamorös!
Kort, änglavingar, tofsar, trummor...
allt hemtillverkat under mörka decemberkvällar med endast flitens lampa tänd;)
Här i trätråget ligger det lite julkappar och väntar på att få komma till sina nya hem.
Ha nu en trevlig uppesittarkväll!
Bor trångt och är granallergiker så då blir det bra med en miniplastgran på en pall! Jag har tillverkat det mesta i årets gran själv. Pynt i papper;) och tofsar i ullgarn blev det i år. Lite nedtonat i naturfärger. Till skillnad mot förra årets gran som var lila och silvrigt glamorös!
Kort, änglavingar, tofsar, trummor...
allt hemtillverkat under mörka decemberkvällar med endast flitens lampa tänd;)
Här i trätråget ligger det lite julkappar och väntar på att få komma till sina nya hem.
Ha nu en trevlig uppesittarkväll!
söndag 22 december 2013
På nummer 21...
...bor jag! Dörren (som enbart är prydnad) i hallen har jag, förutom adventskalendern, nu även dekorerat med en krans och siffror.
Siffrorna är såna där vanliga i metall till husfasader, men jag har limmat på gammalt papper (vad annars denna jul) och glitterlim i kanten!
Julkulorna sydde jag förra året och de är inspirerade av Tildas mönster. Panduro har allt inom Tilda-serien och jag har sytt mycket genom åren!
lördag 21 december 2013
Pippi på papper i jul
Paketträdet i hallen har fått ett tillskott av fåglar! Dom har jag gjort av notpapper med en kant av silverglitter.
Har definitivt snöat in på papperspyssel denna jul, jag får bara fler och fler idéer!
fredag 20 december 2013
Klassiska juldofter
Tillsammans med min fiol, fiollåda och madonna bildar det ett stillsamt stilleben. Frid på jord!
torsdag 19 december 2013
Jul i hallen
Jag har gjort lite julfint i hallen också! Det är viktigt att "sätta stilen" redan i entrén tycker jag. Det behövs inte mycket! Jag plockade en gren i parken efter en blåsig dag och hängde upp den på mitt gamla skåp. Så dekorerade jag med paket i olika form och storlek.
Paketen är inslagna i enkelt omslagspapper med jutesnöre för att hålla det lite neutralt och med en gammaldags touch. Paketen är bara dekor, inget innehåll tyvärr;)
Grenens ände var inte så snygg, så den virade jag jutesnöre runt!
Ta det nu lugnt, och drabbas inte av julstressen! Julen kommer ändå:)
Paketen är inslagna i enkelt omslagspapper med jutesnöre för att hålla det lite neutralt och med en gammaldags touch. Paketen är bara dekor, inget innehåll tyvärr;)
Grenens ände var inte så snygg, så den virade jag jutesnöre runt!
Ta det nu lugnt, och drabbas inte av julstressen! Julen kommer ändå:)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



















































