Visar inlägg med etikett Återbruk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Återbruk. Visa alla inlägg

måndag 12 maj 2014

Kvinnokraft & spetslakan

 Häromdagen ställde jag mig och strök mina fina gamla lakan med spets och broderier! De förtjänar ett bättre öde än att ligga hopknölade i strykkorgen. Inte för att jag bäddar med såna här lakan, det är lite opraktiskt, men jag har sytt gardiner och vackra kuddar genom åren av just spetslakan!

Man brukar prata om "förspilld kvinnokraft" när man pratar om såna här textilier som t ex lakan med virkad kant, monogrambroderade lakan och broderade dukar från förr. Det kan jag inte förstå! Hur kan det vara något förspillt över att göra vardagen vackrare? Inget alls om om ni frågar mig! Ta istället fram de fina sakerna ur skåpen och använd dem! Funkar de inte  att använda som förr så hitta på nya användningsoråden åt dem. Det tycker jag är återbruk på ett sätt som hedrar gångna tiders generationer och människor som inte finns bland oss längre!

fredag 14 februari 2014

Inte valfritt

 I går kväll sydde jag en nåldyna i form av en val:) Mönstret finns i utmärkta boken "Karins syjunta" av Karin Holmberg. Rekommenderas!

Jag hade en duk som passade så bra i och med att mönstret kunde användas för att poängtera ögonen!
Kul att sy igen, det var ett tag sedan sist.
Kram till er på Alla Hjärtans Dag!

torsdag 2 januari 2014

Miljövänligt hemma hos mig

 Med ett nytt fräscht år tillkommer ett visst miljöansvar! Ett ansvar att tänka lite mer på recycling och återbruk. Det är nåt som ligger mig allt varmare om hjärtat, även om jag inte är så väldigt kunnig. Men då kan man ju bara bli bättre;)
I mitt hyreshus har vi källsortering, vilket kan vara ett problem i en liten lägenhet med få skåp. Vart gör man av all sorterad plast, kartong, tidningar och metall när det är så förbenat trångt?
Ska jag springa ut och så gå 100 meter till områdets sopstation med minsta lilla sak? Då blir det inte av alls! Nåt får visserligen plats under diskbänken såklart, men inte så värst mycket!
Jag använder massor av värmeljus, gissar att ni gör det med? Förut slängde jag alla uttjänta värmeljus i soppåsen, men det går ju inte för sig! "Icke sa Nicke", nu gäller andra regler;)
Det finns fina svarta "förvaringsrör" ute i handeln som löser problemet med gamla kasserade värmeljus, glödlampor och batterier. Istället för att ha allt nerslängt i en kasse tills nästa promenad till sopstationen sorterar man dem i respektive rör så länge. De är jättefina och inte så dyra heller,
men med liten plånbok löser man det på annat sätt;)

Man tar helt enkelt en whiskyförpackning i pappkartong (från kartongcontainern, var annars), målar den svart med lite överbliven hobbyfärg och så skriver man dit t ex "Gamla värmeljus".
Lättare pyssel finns nog inte;)
Voila! Nu blev källsorterandet genast lite det roligare, tycker åtminstone jag. Fast jag kanske är väldigt lättroad jag;)?