På Nora (Skoga) Diversehandel står antika saker överallt, men i en prisklass som jag helst hoppar över;)
Visar inlägg med etikett Utflykt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utflykt. Visa alla inlägg
torsdag 24 april 2014
Nora Diversehandel och retro fynd på loppis
Igår var jag på utflykt i mitt älskade Bergsslagen igen! Skir grönska, sol och friska vindar bjöds vi på! Det blev naturligtvis ett besök till vackra lilla trästaden Nora, kallad Skoga i Maria Langs böcker.
På Nora (Skoga) Diversehandel står antika saker överallt, men i en prisklass som jag helst hoppar över;)
I närbelägna Lindesberg kan man fortfarande fynda på Erikshjälpen, även om det också där har blivit så mycket dyrare på några år. Den här retro pallen kostade dock bara några tjugor och muggen med siffran 5 kostade tre kronor. Jag är nöjd:)
På Nora (Skoga) Diversehandel står antika saker överallt, men i en prisklass som jag helst hoppar över;)
söndag 20 april 2014
Påsken hittills och Gullefjuns öde
Påsken är vårens startskott, särskilt i år när den är så sen. Det är sällan jag påskpyntar så värst mycket, men nåt lite kan det ju bli. Jag hittade en massa fina retro påskdukar på loppis för en femma styck, färgglada så det räcker och blir över;)
Hastigt och lustigt for jag till Stockholm på onsdagskvällen, dock inte med kvast utan bil! Allt blev bestämt, och packat å klart en timme innan avfärd. Såna spontana påhitt gillar jag! Sonen fick husera sin ömma moder några nätter:)
Skärtorsdagen tillbringades på Söder, självklart var jag på favvobutiken "In The Mood" på hörnet Renstiernas gata/Tjärhovsgatan.
Finast där är ändå nedre plan tycker jag. Där finns nämligen Callian Antikt med mycket fint franskt antikt! Vackert, vackert, vackert även om mitt enda inköp blev en äldre liten urtavla:)
På hemvägen utflyktades det ännu lite till;) Dels till Kvarnfallets Antik, med antikt i tre plan och med intag av god lunch på caféet...
...dels på Wallby Gård med inredning, mode och antikt i ett vackert stall från 1700-talet. Dyrt, men otroligt mycket fint att se! Dessa båda utflyktsmål finns mellan Eskilstuna och Arboga, i närheten av Hjälmare docka. Klart värda att besöka. Sedan gick färden hem till Värmland!
Påskafton tillbringades hos mina föräldrar, idag på Påskdagen har jag solat på balkongen och imorron Annandag Påsk ska jag hjälpa en kompis att röja inför en husförsäljning.
En mysig helg med alldeles lagom blandning av vila och aktivitet med andra ord. Fortsatt Glad Påsk!
Påsken i korthet hittills:
På askonsdagen gick Gullefjun hädan. Han mötte en tragisk drunkningsdöd i krukan med pärlhyacinter på balkongen i ett rejält skyfall. Hans återuppståndelse är nog tyvärr inget att hoppas på;)
Skärtorsdagen tillbringades på Söder, självklart var jag på favvobutiken "In The Mood" på hörnet Renstiernas gata/Tjärhovsgatan.
Finast där är ändå nedre plan tycker jag. Där finns nämligen Callian Antikt med mycket fint franskt antikt! Vackert, vackert, vackert även om mitt enda inköp blev en äldre liten urtavla:)
På hemvägen utflyktades det ännu lite till;) Dels till Kvarnfallets Antik, med antikt i tre plan och med intag av god lunch på caféet...
...dels på Wallby Gård med inredning, mode och antikt i ett vackert stall från 1700-talet. Dyrt, men otroligt mycket fint att se! Dessa båda utflyktsmål finns mellan Eskilstuna och Arboga, i närheten av Hjälmare docka. Klart värda att besöka. Sedan gick färden hem till Värmland!
Påskafton tillbringades hos mina föräldrar, idag på Påskdagen har jag solat på balkongen och imorron Annandag Påsk ska jag hjälpa en kompis att röja inför en husförsäljning.
En mysig helg med alldeles lagom blandning av vila och aktivitet med andra ord. Fortsatt Glad Påsk!
onsdag 11 december 2013
Upplandsgatan - en del av paradiset
Upplandsgatan är Stockholms kanske mest antiktäta gata med otroliga butiker att strosa runt i. Den som är min favorit, trots sina höga priser, är Evensen Antik. Såhär lockande ser det ut utanför den lilla butiken. Så många fina saker och möbler, mycket svensk allmoge som jag är särskilt förtjust i!
Ja herregud, bilderna talar väl för sig själva?
Hos sonen på Kungsholmen känner jag mig som hemma! Trevligt att återse hjorthornet han fick av mig i höstas. Superbilligt fyndat på loppis!
"Where ever I lay my hat, that´s my home" :)
Ja herregud, bilderna talar väl för sig själva?
Hos sonen på Kungsholmen känner jag mig som hemma! Trevligt att återse hjorthornet han fick av mig i höstas. Superbilligt fyndat på loppis!
"Where ever I lay my hat, that´s my home" :)
tisdag 10 december 2013
Söders höjder och fröjder
På Söder trivs jag, och allra bäst i SoFo! Området "South Of Folkungagatan" där det vimlar av secondhand, retro, vintage, loppis, återbruk och allt vad det kan kallas:) Och alla speciella och unika butiker, mysiga fik, vegomatställen i bohemstil! För att inte tala om de personliga blomsteraffärerna som skyltar så vackert utanför!
Som allergiker är det bara att titta på, inte ta hem tyvärr! Men så fint och stämningsfullt!
Renstiernas gata är en finfin gata det:) Här ligger
bl a butiken "In The Mood" med "Callian Antikt" i källaren. Dit går jag alltid, för där där finns så mycket att se att man nästan blir yr i skallen av allt vackert;)
Denna trippen blev det inte handlat så himla mycket. Men en liten loppisskörd blev det såklart!
Gammal julkula i silver, fin julljushållare, vit porslinsskål från 30-talet, NS-skedar av modell jättestora, antik chokladform för tillverkning av chokladpengar, tre kryddburkar i vitt med gulddekor. Totalsumma under 250 kr. Man får vara nöjd med det fyndandet:)
Som allergiker är det bara att titta på, inte ta hem tyvärr! Men så fint och stämningsfullt!
Renstiernas gata är en finfin gata det:) Här ligger
bl a butiken "In The Mood" med "Callian Antikt" i källaren. Dit går jag alltid, för där där finns så mycket att se att man nästan blir yr i skallen av allt vackert;)
Denna trippen blev det inte handlat så himla mycket. Men en liten loppisskörd blev det såklart!
Gammal julkula i silver, fin julljushållare, vit porslinsskål från 30-talet, NS-skedar av modell jättestora, antik chokladform för tillverkning av chokladpengar, tre kryddburkar i vitt med gulddekor. Totalsumma under 250 kr. Man får vara nöjd med det fyndandet:)
Etiketter:
Inspiration,
Jul,
Loppisfynd,
Utflykt,
Årstid
måndag 9 december 2013
Julefrid i Gamla Stan
Stressen och vimlet i City byter jag gärna mot lugnet och julefriden i Gamla Stan! Julmarknaden på Stortorget är liten och mysig. Bara miljön med alla vackra gamla hus runt torget gör ju sitt till! Finaste tiden att ströva runt i Gamla stan är i juletid, när det är mörkt och alla lampor och stjärnor lyser så stämningsfullt.
Fina gator och små gränder vart man än vänder blicken! Här finns massor av antikaffärer med udda innehåll och ibland även udda butiksägare;)
Tänk vad mycket det gör när någon anstränger sig lite extra för att göra fint utanför entrén! Här vill man verkligen gå in och äta!
Imorron ska jag visa er bilder från Söder och på mina fina loppisfynd, så välkomna tillbaka:)
Fina gator och små gränder vart man än vänder blicken! Här finns massor av antikaffärer med udda innehåll och ibland även udda butiksägare;)
Tänk vad mycket det gör när någon anstränger sig lite extra för att göra fint utanför entrén! Här vill man verkligen gå in och äta!
Imorron ska jag visa er bilder från Söder och på mina fina loppisfynd, så välkomna tillbaka:)
söndag 8 december 2013
Ett vintrigt Stockholm
Vad bra det är med datuminställda inlägg på bloggen! Det använde jag mig av under veckan som gått då jag var i storstaden på julbesök! Jag tog mig en minisemester i Stockholm och besökte min älskade son. Var där i fem härliga dagar, då hinner man se en hel del:)
Bilden ovan är från ett av NKs underbara skyltfönster! Åh, så härligt att se, man blev som barn på nytt kan jag lova! Vi var många "barn" som tryckte näsorna mot de fönstren:)
Illums Bolighus mittemot NK (Hamngatan) hade ett av de vackraste skyltfönstren om man gillar elegans och det lite mer sofistikerade. Inne i affären hade de en helt otrolig julavdelning där man ville köpa med sig det mesta hem faktiskt!
Inte minst avdelningen med tomtenissar från danska Maileg lockade mig! Vill ha, vill ha vill ha varenda nisse från stor till liten storlek:) Tyvärr inget för min lilla plånbok, så jag tänker sy min egen variant på tomtenisse jag. Återkommer med bild när detta skett... vilket år som helst nu så;)
Är ni intresserade av mer från Stockholm så kommer det lite tätare med inlägg under veckan!
(Vanligtvis uppdaterar jag tis, tors och lör/sön).
Bilden ovan är från ett av NKs underbara skyltfönster! Åh, så härligt att se, man blev som barn på nytt kan jag lova! Vi var många "barn" som tryckte näsorna mot de fönstren:)
Illums Bolighus mittemot NK (Hamngatan) hade ett av de vackraste skyltfönstren om man gillar elegans och det lite mer sofistikerade. Inne i affären hade de en helt otrolig julavdelning där man ville köpa med sig det mesta hem faktiskt!
Inte minst avdelningen med tomtenissar från danska Maileg lockade mig! Vill ha, vill ha vill ha varenda nisse från stor till liten storlek:) Tyvärr inget för min lilla plånbok, så jag tänker sy min egen variant på tomtenisse jag. Återkommer med bild när detta skett... vilket år som helst nu så;)
Är ni intresserade av mer från Stockholm så kommer det lite tätare med inlägg under veckan!
(Vanligtvis uppdaterar jag tis, tors och lör/sön).
Etiketter:
Högtid,
Inredning,
Inspiration,
Jul,
Loppisfynd,
Utflykt,
Årstid
söndag 11 augusti 2013
Mannen med stil
Här har vi en man med såväl skarpa drag som blick;) Han förskönade skyltfönstret till antikaffären Old Touch på Upplandsgatan (ta T-bana till Odenplan). De har det mesta man kan tänka sig i klädväg, textilier, smycken och annat! Denna gång fick jag nöja mig med att titta i skyltfönstret för det var stängt. Synd för här kan man faktiskt hitta föremål till hyfsade priser.
Här ser ni ett överfullt skyltfönster och lika överfull är butiken. Ska du hit så se till att ha tid på dig!
Förresten så finns det massor av antikaffärer på Upplandsgatan, så ta alla när du ändå är här:)
En butik till på Upplandsgatan som jag gärna besöker är Evensen Antik, som ofta finns med i olika inredningsartiklar med finfina saker. Fransk lantstil/svensk allmoge, men rejält dyrt!
Här ser ni ett överfullt skyltfönster och lika överfull är butiken. Ska du hit så se till att ha tid på dig!
Förresten så finns det massor av antikaffärer på Upplandsgatan, så ta alla när du ändå är här:)
En butik till på Upplandsgatan som jag gärna besöker är Evensen Antik, som ofta finns med i olika inredningsartiklar med finfina saker. Fransk lantstil/svensk allmoge, men rejält dyrt!
fredag 9 augusti 2013
En get med sin lilla geting
![]() |
| Callian Antik |
På Renstiernas gata på Söder ligger sedan en tid butiken In the mood. Mycket fint där, oj oj oj:)
Det är kvinnan bakom fd Årstiden som öppnat ny butik. I källaren ligger Callian Antik som har enormt mycket fina saker i fransk lantstil!
Den här söta gamla skolplanschen köpte jag där för en billig peng. Kanterna var söndertrasade, så jag har skurit rent med skalpell och gjort nya hål för snöret!När min systerson var liten kallade han getternas ungar för getingar i stället för killingar, ganska logiskt eller hur? Därav dagens rubrik:)
Emaljhängaren och bakformarna har jag ropat in på Tradera för många år sedan.
PS. Min länkning till Tradera funkar tydligen inte!
Istället gå in på www.tradera.com och sök på "retro gardiner", säljare "Dosanz" och så kan ni sedan söka på "säljarens alla annonser". Jag har mycket fint till salu ute på Tradera nu och en tid framåt!
onsdag 7 augusti 2013
En loppis, flera loppisar å så Tradera
Jag tycker om tanken att när jag handlar på loppis går en del av pengarna vidare till välgörenhet.
Därför försöker jag gynna ställen som Erikshjälpen, Myrorna och Stockholms Stadsmission.
Det här underbara örngottet från det militära hittade jag på Stadsmissionen på Kungsholmen. Örngottet är i linne och verkar helt oanvänt. Fiiint! It`s a keeper:)
Att det menats för det militära ser jag på märkningen med tre kronor. Visst är det snyggt?
Ni förstår ju att så mycket fint som jag hittar på loppis så kan jag ju inte behålla allt själv, det vore ju väldigt ego;)) Så då säljer jag på Tradera när lusten faller på! Just nu har jag en del retro och 1970-tal ute på auktion.
Klicka in dig på länken och kolla in alla mina auktioner!
http://www.tradera.com/retro-gardiner-tva-gardinlangder-akta-1970tal_301984_187784403
söndag 4 augusti 2013
En Pärla på Söder
![]() |
| Bakom denna halvvägg finns kolatillverkningen!
Pärlans Konfektyr Stockholm ligger på Nytorgsgatan 38 på Söder. Det är ett litet mysigt fik och butik med kolatillverkning i samma lokal att beskåda medan man fikar. Kolor från Pärlans Konfektyr är enligt deras eget visitkort "ett delikat hantverk gjort på ekologisk grädde, smör av bästa klass och prima socker kokade i kopparkastrull". Finns många olika smaker att köpa med sig hem! Min favvo är dock alldeles vanlig vaniljkola:)
Titta in på www.parlanskonfektyr.se för mer info.
|
Egen bok har de gett ut minsann!
Miljön är helt underbar, med sin inredning från 1940-talet med soffgrupp i grön sammet. Personalen är tidsenligt klädd i fina klänningar och med håret i retrofrisyrer. Ur högtalarna strömmar musik från "tiden", dvs 1930-1950-talet. Så himla mysigt för en nostalgiker som jag!
Jag som inte dricker kaffe kan verkligen rekommendera att dricka en kopp te där. Deras Earl Grey är bland det godaste jag druckit. Så är det trevligt att få en egen liten kanna också! En kola därtill är ju ett självklart val:) Boken ni ser på bilden innehåller berättelser om företaget, tjejerna bakom, en del retrotips och massor av recept på kola och kakor. Jättefin bok! De säljer även tillbehör om man vill tillverka sin egen kola hemma.
Pärlans Konfektyr Stockholm
Så var det dags att lämna Pärlans för denna gång, men jag återkommer alltid vid mina besök i stan!
torsdag 1 augusti 2013
I en skattkammare
![]() |
| Fyra fina lådor i exakt rätt färgton:) |
En av antikaffärerna är Södra Skattkammaren på Bondegatan 44, www.antikhandel.nu
De har mycket retro, design, 60-tal, möbler, lampor och industristil i sitt sortiment. När jag var där såldes två teakskåp i rask takt:)
Själv fick jag syn på de fina petrolblå lådorna när de plockades upp ur en kartong, och dom högg jag direkt! En mer exakt matchande färg till kommoden hemma i mitt sovrum hittar jag inte tänkte jag. Och visst blev det lite bra?
Lådor kan man nämligen inte få för många av anser jag, för de kan ju fyllas med "bra-att-ha-saker";)
Överkastet från 50-talet köpte jag igår på min lokala loppis! Nu ligger det nytvättat och somrigt blommigt på min säng.
Överkastet stämmer exakt till min 160 cm breda säng (IKEAs äldre sängstomme, typen gammaldags järnsäng). Förr var ju sängarna 80 cm breda och en dubbelsäng således 160 cm. Ni kommer knappt tro mig , men överkastet kostade bara 47 kr!! Det kostade 95 kr ordinarie pris och så var det 50% på det. Man har allt turen på sin sida ibland:)
tisdag 30 juli 2013
Antikt i Gamla Stan
![]() |
| Fin antikbutik på Österlånggatan! Butiken till höger. |
![]() |
| Underbara saker, mest gammalt men även lite nytt i gammal stil. |
Säljaren Johannes Hjelmar, med ett långt förflutet inom antikvärlden, är verkligen trevlig och tillmötesgående. Jag fick gå ner och titta i källaren på 150 kvm, ni kan ju tänka er vad maffigt! Enorm takhöjd, välvda tak, stenväggar osv och allt från 1600-talet om inte äldre! Man fick känslan av att vara i ett kloster eller en gammal kyrka, en fin sakral stämning. Lokalerna hyrs ut till fester och liknande. Då ingår husspöket som ger sig till känna främst för tjejer. Jag såg dock inte ett dugg tyvärr:)
(Just när jag skriver detta rasar en tavla ner från väggen...fick jag med mig lite spökvibbar ändå tro?)


Österlånggatan är för övrigt en mycket lugnare gata än sin "syster" Västerlånggatan med sitt myller av turister. Sök er även upp mot Själagårdsgatan där det ligger en liten loppis med ett minst sagt kaotiskt innehåll, ett original till ägare och väldigt udda kunder! Sånt där man inte riktigt trodde fanns kvar i våra tider, det får man se där:)
Det var allt för idag, men veckan fortsätter med tips från storstan sedd ur mina ögon.
Välkommen åter kära läsare:)
söndag 28 juli 2013
På vandring i Stockholm
Förra veckan var jag i vår underbara huvudstad Stockholm! Jag vandrade runt i snitt 6 timmar om dagen i en vecka, så nog hann jag se en hel del;) Huvudet surrade av alla intryck på kvällarna!Här kommer en liten bildkavalkad!
Mer Stockholm kommer under veckan! Har en del fina secondhandtips;)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)















































