Nu är det dags att så lite frön, eller hur? Billigast och enklast blir att göra såkrukorna själv!
Ta en halv sida från en tidning av storleken i en kvällstidning. Vira runt ett litet glas eller ljuslykta.
Vik in kanterna undertill så botten täcks lite omlott.
Doppa botten i en bunke med vatten för mer stadga då pappret "klistrar" sig i vatten.
Forma till såkrukorna och ställ dem på en bricka eller annat underlag.
Häll i lite såjord och så dina frön! Klart!
Vackra luktärter kan du så till exempel, de doftar alldeles underbart! Lycka till:)
Visar inlägg med etikett Skapa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skapa. Visa alla inlägg
tisdag 29 april 2014
tisdag 22 april 2014
Klar i knoppen
Jag har en vän som är möbelrenoverare med egen verkstad. Ibland åker jag dit och grejar med renovering av egna möbler och annat arbete i trä! Det senaste var häromdagen då jag kom på att jag skulle göra en knoppbräda! Hade en gammal som jag tog en knopp ifrån och använde som mall.
Nu ska jag fixa några fler, och så får ni se det färdiga resultatet så småningom:)
söndag 20 april 2014
Påsken hittills och Gullefjuns öde
Påsken är vårens startskott, särskilt i år när den är så sen. Det är sällan jag påskpyntar så värst mycket, men nåt lite kan det ju bli. Jag hittade en massa fina retro påskdukar på loppis för en femma styck, färgglada så det räcker och blir över;)
Hastigt och lustigt for jag till Stockholm på onsdagskvällen, dock inte med kvast utan bil! Allt blev bestämt, och packat å klart en timme innan avfärd. Såna spontana påhitt gillar jag! Sonen fick husera sin ömma moder några nätter:)
Skärtorsdagen tillbringades på Söder, självklart var jag på favvobutiken "In The Mood" på hörnet Renstiernas gata/Tjärhovsgatan.
Finast där är ändå nedre plan tycker jag. Där finns nämligen Callian Antikt med mycket fint franskt antikt! Vackert, vackert, vackert även om mitt enda inköp blev en äldre liten urtavla:)
På hemvägen utflyktades det ännu lite till;) Dels till Kvarnfallets Antik, med antikt i tre plan och med intag av god lunch på caféet...
...dels på Wallby Gård med inredning, mode och antikt i ett vackert stall från 1700-talet. Dyrt, men otroligt mycket fint att se! Dessa båda utflyktsmål finns mellan Eskilstuna och Arboga, i närheten av Hjälmare docka. Klart värda att besöka. Sedan gick färden hem till Värmland!
Påskafton tillbringades hos mina föräldrar, idag på Påskdagen har jag solat på balkongen och imorron Annandag Påsk ska jag hjälpa en kompis att röja inför en husförsäljning.
En mysig helg med alldeles lagom blandning av vila och aktivitet med andra ord. Fortsatt Glad Påsk!
Påsken i korthet hittills:
På askonsdagen gick Gullefjun hädan. Han mötte en tragisk drunkningsdöd i krukan med pärlhyacinter på balkongen i ett rejält skyfall. Hans återuppståndelse är nog tyvärr inget att hoppas på;)
Skärtorsdagen tillbringades på Söder, självklart var jag på favvobutiken "In The Mood" på hörnet Renstiernas gata/Tjärhovsgatan.
Finast där är ändå nedre plan tycker jag. Där finns nämligen Callian Antikt med mycket fint franskt antikt! Vackert, vackert, vackert även om mitt enda inköp blev en äldre liten urtavla:)
På hemvägen utflyktades det ännu lite till;) Dels till Kvarnfallets Antik, med antikt i tre plan och med intag av god lunch på caféet...
...dels på Wallby Gård med inredning, mode och antikt i ett vackert stall från 1700-talet. Dyrt, men otroligt mycket fint att se! Dessa båda utflyktsmål finns mellan Eskilstuna och Arboga, i närheten av Hjälmare docka. Klart värda att besöka. Sedan gick färden hem till Värmland!
Påskafton tillbringades hos mina föräldrar, idag på Påskdagen har jag solat på balkongen och imorron Annandag Påsk ska jag hjälpa en kompis att röja inför en husförsäljning.
En mysig helg med alldeles lagom blandning av vila och aktivitet med andra ord. Fortsatt Glad Påsk!
torsdag 10 april 2014
Äggstra äggande
Äggstra äggande kulörer så här i påsktider;) Jag har roat mig med att pimpa vanliga påskgodisägg, inköpta för några kronor styck på loppis!
Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)
Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka.
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!
Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.
Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)
Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)
Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka.
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!
Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.
Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)
lördag 8 mars 2014
En kopp ljus, tack
Kände mig lite pysselsugen, så jag plockade fram några fina kaffekoppar med fat ur skåpet!
Limmade ihop alla delar, limmade fast en ljushållare i den översta koppen och satte i ett kronljus. Så gör man enkelt en personlig ljusstake:)
Enklast är att limma ihop en kopp och ett fat i taget med torktid emellan, och sedan foga ihop dem enhet för enhet. Jag använde superlim, mer hållbart är nog tvåkomponentslim. Det här var inget arvegods utan koppar från loppis! Om man vill kan man ju ta delar från olika serviser, det har jag gjort förr då jag tillverkat kakfat av äldre porslin!
När ljuset nästan brunnit ner lyser det så fint genom det tunna porslinet!
Lycka till med din egen alldeles unika ljusstake!
Limmade ihop alla delar, limmade fast en ljushållare i den översta koppen och satte i ett kronljus. Så gör man enkelt en personlig ljusstake:)
Enklast är att limma ihop en kopp och ett fat i taget med torktid emellan, och sedan foga ihop dem enhet för enhet. Jag använde superlim, mer hållbart är nog tvåkomponentslim. Det här var inget arvegods utan koppar från loppis! Om man vill kan man ju ta delar från olika serviser, det har jag gjort förr då jag tillverkat kakfat av äldre porslin!
När ljuset nästan brunnit ner lyser det så fint genom det tunna porslinet!
Lycka till med din egen alldeles unika ljusstake!
tisdag 4 mars 2014
Kanin...te sova!
Den här docksängen har jag haft i många, många år. Tycker den är så fin i sin enkelhet, med patina av många barnahänders lek. Hittade den i mitt förråd för en tid sedan och tänkte att den förtjänade ett bättre öde än så!
Jag sydde ett lapptäcke till sängen av tyger jag hade här hemma, och så blev det ett överlakan av ett gammalt barnlakan från mina gömmor. Tur man har att plocka av när lusten faller på;) Kaninen har jag sytt med mönster från Tildaserien. Samma tyg som finns med i lapptäcket!
Pyttesmå lappar på 5x5 cm, pilligt var det! Och bara för mitt eget höga nöjes skull:)
Jag sydde ett lapptäcke till sängen av tyger jag hade här hemma, och så blev det ett överlakan av ett gammalt barnlakan från mina gömmor. Tur man har att plocka av när lusten faller på;) Kaninen har jag sytt med mönster från Tildaserien. Samma tyg som finns med i lapptäcket!
Pyttesmå lappar på 5x5 cm, pilligt var det! Och bara för mitt eget höga nöjes skull:)
fredag 14 februari 2014
Inte valfritt
I går kväll sydde jag en nåldyna i form av en val:) Mönstret finns i utmärkta boken "Karins syjunta" av Karin Holmberg. Rekommenderas!
Jag hade en duk som passade så bra i och med att mönstret kunde användas för att poängtera ögonen!
Kul att sy igen, det var ett tag sedan sist.
Kram till er på Alla Hjärtans Dag!
Jag hade en duk som passade så bra i och med att mönstret kunde användas för att poängtera ögonen!
Kul att sy igen, det var ett tag sedan sist.
Kram till er på Alla Hjärtans Dag!
tisdag 4 februari 2014
Bröllopsklockor
![]() |
| Bild från JDL |
![]() |
| Bild från JDL |
Den stora glaskupan till vänster är från en sådan där billig klocka. Hittat på Myrorna för 50 kr:) Fatet är ett träfat som jag målade. De två mindre glasklockorna till höger fyndade jag billigt på auktion, innan de var så populära som nu;) De är från slutet av 1800-talet och troligen franska! Förut satt det vaser och pappersblommor i båda, helt anskrämligt fult! Den ena vasen får jag inte loss, så den får vara kvar.
Just nu har jag ingen dekor i mina klockor, men återkommer när jag bestämt mig för ett "tema" jag vill ha! Kanske små urverkstavlor och urverk? Spetsar? Notpapper?
Vad skulle du dekorera dem med?
torsdag 2 januari 2014
Miljövänligt hemma hos mig
Med ett nytt fräscht år tillkommer ett visst miljöansvar! Ett ansvar att tänka lite mer på recycling och återbruk. Det är nåt som ligger mig allt varmare om hjärtat, även om jag inte är så väldigt kunnig. Men då kan man ju bara bli bättre;)
I mitt hyreshus har vi källsortering, vilket kan vara ett problem i en liten lägenhet med få skåp. Vart gör man av all sorterad plast, kartong, tidningar och metall när det är så förbenat trångt?
Ska jag springa ut och så gå 100 meter till områdets sopstation med minsta lilla sak? Då blir det inte av alls! Nåt får visserligen plats under diskbänken såklart, men inte så värst mycket!
Jag använder massor av värmeljus, gissar att ni gör det med? Förut slängde jag alla uttjänta värmeljus i soppåsen, men det går ju inte för sig! "Icke sa Nicke", nu gäller andra regler;)
Det finns fina svarta "förvaringsrör" ute i handeln som löser problemet med gamla kasserade värmeljus, glödlampor och batterier. Istället för att ha allt nerslängt i en kasse tills nästa promenad till sopstationen sorterar man dem i respektive rör så länge. De är jättefina och inte så dyra heller,
men med liten plånbok löser man det på annat sätt;)
Man tar helt enkelt en whiskyförpackning i pappkartong (från kartongcontainern, var annars), målar den svart med lite överbliven hobbyfärg och så skriver man dit t ex "Gamla värmeljus".
Lättare pyssel finns nog inte;)
Voila! Nu blev källsorterandet genast lite det roligare, tycker åtminstone jag. Fast jag kanske är väldigt lättroad jag;)?
I mitt hyreshus har vi källsortering, vilket kan vara ett problem i en liten lägenhet med få skåp. Vart gör man av all sorterad plast, kartong, tidningar och metall när det är så förbenat trångt?
Ska jag springa ut och så gå 100 meter till områdets sopstation med minsta lilla sak? Då blir det inte av alls! Nåt får visserligen plats under diskbänken såklart, men inte så värst mycket!
Jag använder massor av värmeljus, gissar att ni gör det med? Förut slängde jag alla uttjänta värmeljus i soppåsen, men det går ju inte för sig! "Icke sa Nicke", nu gäller andra regler;)
Det finns fina svarta "förvaringsrör" ute i handeln som löser problemet med gamla kasserade värmeljus, glödlampor och batterier. Istället för att ha allt nerslängt i en kasse tills nästa promenad till sopstationen sorterar man dem i respektive rör så länge. De är jättefina och inte så dyra heller,
men med liten plånbok löser man det på annat sätt;)
Man tar helt enkelt en whiskyförpackning i pappkartong (från kartongcontainern, var annars), målar den svart med lite överbliven hobbyfärg och så skriver man dit t ex "Gamla värmeljus".
Lättare pyssel finns nog inte;)
Voila! Nu blev källsorterandet genast lite det roligare, tycker åtminstone jag. Fast jag kanske är väldigt lättroad jag;)?
tisdag 24 december 2013
God Jul
Min egensydda Tildatomte står på plats i matrummet! Årets jultema där är som ni ser detaljer i rött med vita prickar:) Med dessa bilder önskar jag er en GOD JUL mina kära bloggvänner!
söndag 22 december 2013
På nummer 21...
...bor jag! Dörren (som enbart är prydnad) i hallen har jag, förutom adventskalendern, nu även dekorerat med en krans och siffror.
Siffrorna är såna där vanliga i metall till husfasader, men jag har limmat på gammalt papper (vad annars denna jul) och glitterlim i kanten!
Julkulorna sydde jag förra året och de är inspirerade av Tildas mönster. Panduro har allt inom Tilda-serien och jag har sytt mycket genom åren!
fredag 20 december 2013
Klassiska juldofter
Tillsammans med min fiol, fiollåda och madonna bildar det ett stillsamt stilleben. Frid på jord!
måndag 16 december 2013
Det bor en ängel i mitt rum
Det bor en ängel i mitt rum... eller flera änglar bor det här faktiskt! Papperpysslet har fått mig i sitt grepp denna jul! Nu blev det 12 änglavingar att hänga i t ex granen.
Rita en mall i kartong. Rita av vingar med hjälp av mallen på fint gammalt papper, här från en trasig Postillabok. Klipp ut, dra en kant av glitterlim runt om. Trä i en tråd för upphängning. Jag hittade gammal silkestråd i gömmorna! För "osynlig" upphängning kan du använda fiskelina.
Färdigt på ett kick! Bara att leta upp en plats att dekorera;)
Rita en mall i kartong. Rita av vingar med hjälp av mallen på fint gammalt papper, här från en trasig Postillabok. Klipp ut, dra en kant av glitterlim runt om. Trä i en tråd för upphängning. Jag hittade gammal silkestråd i gömmorna! För "osynlig" upphängning kan du använda fiskelina.
Färdigt på ett kick! Bara att leta upp en plats att dekorera;)
söndag 15 december 2013
Granskogens sus
Man är inte precis ensam om att pyssla ihop granar denna jul! Granfebern härjar fritt i Blogglandia;) Inte desto mindre kul eller fint för det, absolut inte!
Jag har (hittills) gjort tre granar, men det kan mycket väl bli en hel granskog om jag känner mig själv rätt...lite svårt med det där lagom.
Jag har (hittills) gjort tre granar, men det kan mycket väl bli en hel granskog om jag känner mig själv rätt...lite svårt med det där lagom.
Så här lätt att göra:
Ta en trasig bok du inte är rädd om. En äldre bok blir finast. Riv boksidorna i bitar från större till mindre, jag tog fem storlekar. Trä upp på en pinne, gör en stjärna till toppen , sätt ner i en kruka. Klart!!
torsdag 5 december 2013
Staffan var en stalledräng
Det var ganska många år sedan jag köpte adventsljusstaken med Staffan och hans fålar fem! Då var de målade i all tänkbara färger som inte direkt tilltalade min smak;)
Så istället målade jag allt i vitt och grått. De gråa fålarna fick lite vita och svarta fläckar för att det inte skulle se allt för trist och platt ut. De här ljusen tänder jag inte pga brandrisken om man skulle råka glömma dem, men ljusstaken är ändå dekorativ och pryder sin plats!
tisdag 26 november 2013
10 000- klubben
![]() |
| Bilder från Pinterest |
Eller snarare 10 000 tack från mig till er:)
torsdag 14 november 2013
Vill ni se en stjärna?
Fick ett ryck och gjorde en sån där stjärna som dyker upp i jultidningarna överallt:) Jag valde att göra en liten att hänga t ex i granen, men man kan ju såklart göra vilken storlek man vill! Lätt som en plätt och klar på nolltid!
Material: Det behövs 6 lika långa träpinnar, avbitartång, limpistol, snören om man vill.
Limma ihop pinnarna till två trianglar, limma sedan den ena triangeln ovanpå den andra.
Snurra ett par varv med snöre runt alla ändar, knyt fast ett snöre för upphängning. Klart!
Material: Det behövs 6 lika långa träpinnar, avbitartång, limpistol, snören om man vill.
Limma ihop pinnarna till två trianglar, limma sedan den ena triangeln ovanpå den andra.
Snurra ett par varv med snöre runt alla ändar, knyt fast ett snöre för upphängning. Klart!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



















































