Jag har börjat träna på gym. Jojomensan, det är alldeles sant! Fast min instruktör visade inte de här utmärkta övningarna? Dem måste jag ta med i mitt träningsprogram. För vem vill bli kortare för varje år och dessutom klunsig och ful;)? Det åtgärdas raskt med de schvungfulla rörelserna som bilden till höger visar;)
Träningsråden kommer från en Damernas Värld utgiven år 1945 och köpt på en loppis.
Så roligt det är att läs gamla veckotidningar! Man får ta del av alla möjliga fantasifulla tips om allt från mode till skönhetsråd. Å en ny tjusig följetong utlovas dessutom!
Visar inlägg med etikett Loppisfynd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Loppisfynd. Visa alla inlägg
fredag 23 maj 2014
torsdag 15 maj 2014
Stajlat i vardagsrummet
Det var dags för lite "stajling" i vardagsrummet! Nu har jag bytt ut den lite mörkare inredningen mot ljusare. Fortfarande inga grälla färger, här gillas den mjuka naturliga färgskalan mest:)
Hörnan med det gamla bordet har fått lite "nytt", dvs det mesta gamla saker, men lite omflyttat! Kvar från förut är trälådan med innehåll, den gamla resväskan som jag målade vit för många år sedan och mina antika brevpressar i glas. Övrigt lite gott å blandat från förr och nu!
Resväskan var så förstörd att det enda att göra var att måla den! Hattaskarna är nyproduktion, boken är gammal!
Ovanför bordet har jag den här gamla hyllan som suttit i köket i ett gammalt torp. Även där flyttade jag om och lade till så det skulle kännas lite mer somrigt!
Tänk hur man är, plötsligt hoppar jag upp ur soffan när jag ser på TV för att jag plötsligt fått en ny idé:)
Är ni som jag och ändrar och fixar hela tiden? Skulle tro det i alla fall;)
Hörnan med det gamla bordet har fått lite "nytt", dvs det mesta gamla saker, men lite omflyttat! Kvar från förut är trälådan med innehåll, den gamla resväskan som jag målade vit för många år sedan och mina antika brevpressar i glas. Övrigt lite gott å blandat från förr och nu!
Resväskan var så förstörd att det enda att göra var att måla den! Hattaskarna är nyproduktion, boken är gammal!
Ovanför bordet har jag den här gamla hyllan som suttit i köket i ett gammalt torp. Även där flyttade jag om och lade till så det skulle kännas lite mer somrigt!
Tänk hur man är, plötsligt hoppar jag upp ur soffan när jag ser på TV för att jag plötsligt fått en ny idé:)
Är ni som jag och ändrar och fixar hela tiden? Skulle tro det i alla fall;)
måndag 12 maj 2014
Kvinnokraft & spetslakan
Häromdagen ställde jag mig och strök mina fina gamla lakan med spets och broderier! De förtjänar ett bättre öde än att ligga hopknölade i strykkorgen. Inte för att jag bäddar med såna här lakan, det är lite opraktiskt, men jag har sytt gardiner och vackra kuddar genom åren av just spetslakan!
Man brukar prata om "förspilld kvinnokraft" när man pratar om såna här textilier som t ex lakan med virkad kant, monogrambroderade lakan och broderade dukar från förr. Det kan jag inte förstå! Hur kan det vara något förspillt över att göra vardagen vackrare? Inget alls om om ni frågar mig! Ta istället fram de fina sakerna ur skåpen och använd dem! Funkar de inte att använda som förr så hitta på nya användningsoråden åt dem. Det tycker jag är återbruk på ett sätt som hedrar gångna tiders generationer och människor som inte finns bland oss längre!
Man brukar prata om "förspilld kvinnokraft" när man pratar om såna här textilier som t ex lakan med virkad kant, monogrambroderade lakan och broderade dukar från förr. Det kan jag inte förstå! Hur kan det vara något förspillt över att göra vardagen vackrare? Inget alls om om ni frågar mig! Ta istället fram de fina sakerna ur skåpen och använd dem! Funkar de inte att använda som förr så hitta på nya användningsoråden åt dem. Det tycker jag är återbruk på ett sätt som hedrar gångna tiders generationer och människor som inte finns bland oss längre!
torsdag 24 april 2014
Nora Diversehandel och retro fynd på loppis
Igår var jag på utflykt i mitt älskade Bergsslagen igen! Skir grönska, sol och friska vindar bjöds vi på! Det blev naturligtvis ett besök till vackra lilla trästaden Nora, kallad Skoga i Maria Langs böcker.
På Nora (Skoga) Diversehandel står antika saker överallt, men i en prisklass som jag helst hoppar över;)
I närbelägna Lindesberg kan man fortfarande fynda på Erikshjälpen, även om det också där har blivit så mycket dyrare på några år. Den här retro pallen kostade dock bara några tjugor och muggen med siffran 5 kostade tre kronor. Jag är nöjd:)
På Nora (Skoga) Diversehandel står antika saker överallt, men i en prisklass som jag helst hoppar över;)
onsdag 16 april 2014
Silvrigt värre
Fortsätter med metalltemat! Jag har och har haft mycket i nysilver och fattigmanssilver här hemma också. Fattigmanssilvret har jag tröttnat lite på just nu, så det mesta ligger nerpackat i förrådet. Schablonerna ovan har jag köpt i inredningsbutik, men de är alldeles utmärkta att använda också.
Jag vet att jag riskerar att låta tjatig, men visst var vardagssaker ofta mycket vackrare förr! En alldeles vanlig nyckel utförd i vackraste kringelkrumelurer!
Det finns massor av nysilver ute på loppisarna. Till ett bra pris också! Min surtout , som är franska och ordagrant betyder "till allt" eller "för allt" är en bordsuppsättning i nysilver med glasflaskor för olja, vinäger, salt och peppar. Den är vacker på matbordet, fast jag har den som prydnad i vardagsrummet istället!
Det här brevstället är målat av någon på senare tid tror jag. Det kan ha haft bronsfärg förr, men jag har sett flera såna här i silverfärg så jag vet inte!
Nu ska jag ta tag i påskstädningen, ha en fin Askonsdag:)
Jag vet att jag riskerar att låta tjatig, men visst var vardagssaker ofta mycket vackrare förr! En alldeles vanlig nyckel utförd i vackraste kringelkrumelurer!
Det finns massor av nysilver ute på loppisarna. Till ett bra pris också! Min surtout , som är franska och ordagrant betyder "till allt" eller "för allt" är en bordsuppsättning i nysilver med glasflaskor för olja, vinäger, salt och peppar. Den är vacker på matbordet, fast jag har den som prydnad i vardagsrummet istället!
Det här brevstället är målat av någon på senare tid tror jag. Det kan ha haft bronsfärg förr, men jag har sett flera såna här i silverfärg så jag vet inte!
Nu ska jag ta tag i påskstädningen, ha en fin Askonsdag:)
söndag 13 april 2014
Allt är inte guld...
...som glimmar minsann! Tog en runda i lägenheten och fotade lite guldgul metall! Hade en hel del visade det sig! Schablonerna på hyllan är gamla och inropade på auktion.
Såna här siffror hänger i kyrkan och visar psalmnumret. Jag har inte norpat dem i nån kyrka utan köpt dem på loppis:) Bor på nummer 21, och de här hänger i hallen!
En vacker gammal handväska med metallhandtag hänger på min säng. Väskan har jag aldrig använt, den får vara prydnad!
Metallfolie är det i den religiösa tavlan från sent 1800-tal. Jag läser budskapet som "Först Kyrkan, sedan Fosterlandet" eller "Först Gud , sedan Kungen". Vad tror ni?
Lås och boksidor i guldgul metall finns det på de gamla biblarna. Så vackra, men inget värda i pengar idag. Alltför många exemplar finns det ju kvar ute i stugorna, och då sjunker priset på en vara som bekant. Om man nu bryr sig om sånt;)Affektionsvärdet eller det kulturella värdet är desto högre!
De två väckarklockorna i vackert arbetad gulmetall är snarlika och får bilda ett stilleben ihop med min lilla Buddha på mitt sängbord. Kanske manar Buddha om att leva i nuet, men ta vara på den tid vi har utmätt?
Så till sist lite mer "upplysning" om än av annat slag än Buddahs;) Lampan med franska liljans dekor är från 1950-talet tror jag, inköpt på... tadaaam...loppis! :))
Såna här siffror hänger i kyrkan och visar psalmnumret. Jag har inte norpat dem i nån kyrka utan köpt dem på loppis:) Bor på nummer 21, och de här hänger i hallen!
En vacker gammal handväska med metallhandtag hänger på min säng. Väskan har jag aldrig använt, den får vara prydnad!
Metallfolie är det i den religiösa tavlan från sent 1800-tal. Jag läser budskapet som "Först Kyrkan, sedan Fosterlandet" eller "Först Gud , sedan Kungen". Vad tror ni?
Lås och boksidor i guldgul metall finns det på de gamla biblarna. Så vackra, men inget värda i pengar idag. Alltför många exemplar finns det ju kvar ute i stugorna, och då sjunker priset på en vara som bekant. Om man nu bryr sig om sånt;)Affektionsvärdet eller det kulturella värdet är desto högre!
De två väckarklockorna i vackert arbetad gulmetall är snarlika och får bilda ett stilleben ihop med min lilla Buddha på mitt sängbord. Kanske manar Buddha om att leva i nuet, men ta vara på den tid vi har utmätt?
Så till sist lite mer "upplysning" om än av annat slag än Buddahs;) Lampan med franska liljans dekor är från 1950-talet tror jag, inköpt på... tadaaam...loppis! :))
torsdag 10 april 2014
Äggstra äggande
Äggstra äggande kulörer så här i påsktider;) Jag har roat mig med att pimpa vanliga påskgodisägg, inköpta för några kronor styck på loppis!
Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)
Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka.
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!
Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.
Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)
Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)
Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka.
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!
Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.
Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)
fredag 4 april 2014
Loppisfyndad plåt
Visade ju en variant av blommiga plåtburkar sist på den här hyllan i köket! Redan utbytt;) För jag fann en så fin teburk på loppis i söndags. Jag var där för att sälja, men en liten runda blev det ju även som köpare;) och burken kostade bara 20 kr.
Precis lagom stor för ett paket gröna tepåsar!
Kanske inte så gammal? Ingen aning, tycker om färgerna och mönstret och jaa hela burken:)
Precis lagom stor för ett paket gröna tepåsar!
Kanske inte så gammal? Ingen aning, tycker om färgerna och mönstret och jaa hela burken:)
tisdag 1 april 2014
Alldeles blommigt
Nu när man längtar som mest efter blommande natur så kan man "blomma till det" inomhus! Min tehylla i köket har några blommiga burkar och en liten termos med en ros på. Det både missmatchar och matchar på samma gång!
Jag sår alltid luktärt på balkongen. De är så söta och doften är underbar! Jag plockar in små minibuketter och sätter i vaser av pressglas. Förra året kom blomningen igång sent, så i år får jag förgro dem inne. Det är snart dags, det står att man kan förgro från mitten av april på fröpåsen. Mysigt!
Mera blommigt har jag i min fina vägghylla! Här hänger mina blommiga tekoppar från Indiska. Hyllan har två vänner gjort åt mig. Jag hittade på modellen, de snickrade och så målade jag sedan! Älskar den hyllan!
Ett ganska nytt loppisfynd har jag ställt framför den stora svarta plåtbrickan. En liten enkel plåtbricka med kurbitsliknade blommor får pigga upp nu i vårtider. Kostade en tjuga på kommunens returstations butik. Den stora brickan är från 1800-talet, den lilla blommiga är från Konsum och har inte lika många år på nacken! Önskar er en fin tisdag med sol och vårvärme!
Jag sår alltid luktärt på balkongen. De är så söta och doften är underbar! Jag plockar in små minibuketter och sätter i vaser av pressglas. Förra året kom blomningen igång sent, så i år får jag förgro dem inne. Det är snart dags, det står att man kan förgro från mitten av april på fröpåsen. Mysigt!
Mera blommigt har jag i min fina vägghylla! Här hänger mina blommiga tekoppar från Indiska. Hyllan har två vänner gjort åt mig. Jag hittade på modellen, de snickrade och så målade jag sedan! Älskar den hyllan!
Ett ganska nytt loppisfynd har jag ställt framför den stora svarta plåtbrickan. En liten enkel plåtbricka med kurbitsliknade blommor får pigga upp nu i vårtider. Kostade en tjuga på kommunens returstations butik. Den stora brickan är från 1800-talet, den lilla blommiga är från Konsum och har inte lika många år på nacken! Önskar er en fin tisdag med sol och vårvärme!
söndag 23 mars 2014
Tre är en samling
Den enda gången jag tjuvrökte på högstadiet blev jag påkommen av klassföreståndaren. Snacka om otur;)! Minns så väl att hon sa att "en gång är ingen gång, men två gånger är en vana". När jag hittade en griffeltavla på loppis tänkte jag att "två griffeltavlor är ingenting, men tre griffeltavlor är en samling":)
"Tre?" tänker ni nu, "där hänger ju fyra?" Det gör det, alldeles riktigt, men den hjärtformade är nytillverkad och räknas inte in av den enkla anledningen att den aldrig använts av någon skolelev! De övriga, inbillar jag mig, har små barnahänder med ett krampaktigt grepp om kritan
mödosamt skrivit bokstäver på. Först textade versaler och gemener, sedan snirklig skrivstil som var så mycket vackrare än den vi skriver med idag.När jag gick på lågstadiet på 1970-talet (jag är urgammal, typ var med på Noaks ark:)) gick man precis ifrån den vackra gamla stilen och bytte över till den skrivstil som påminner mycket om vanlig textad stil. Synd, hade gärna lärt mig den gamla. Tänk ändå att allt var bättre förr;))
Definitionen på samling och samlande enligt Wikipedia:
Vad som är en samling finns det inga helt klarlagda kriterier för. Ett kriterium kan vara att det är fråga om en samling när man införskaffar ett föremål i huvudsak för att komplettera, och inte för att använda föremålet till det avsedda skälet.
Här nedan följer några olika kriterier som används av olika samlare:
"Tre?" tänker ni nu, "där hänger ju fyra?" Det gör det, alldeles riktigt, men den hjärtformade är nytillverkad och räknas inte in av den enkla anledningen att den aldrig använts av någon skolelev! De övriga, inbillar jag mig, har små barnahänder med ett krampaktigt grepp om kritan
mödosamt skrivit bokstäver på. Först textade versaler och gemener, sedan snirklig skrivstil som var så mycket vackrare än den vi skriver med idag.När jag gick på lågstadiet på 1970-talet (jag är urgammal, typ var med på Noaks ark:)) gick man precis ifrån den vackra gamla stilen och bytte över till den skrivstil som påminner mycket om vanlig textad stil. Synd, hade gärna lärt mig den gamla. Tänk ändå att allt var bättre förr;))
Definitionen på samling och samlande enligt Wikipedia:
Vad som är en samling finns det inga helt klarlagda kriterier för. Ett kriterium kan vara att det är fråga om en samling när man införskaffar ett föremål i huvudsak för att komplettera, och inte för att använda föremålet till det avsedda skälet.
Här nedan följer några olika kriterier som används av olika samlare:
- Har man tre exemplar av något är man en samlare, har man åtta så är det en mani.
- Man har fler exemplar av ett föremål än vad man har egentlig användning för.
- Man registerför sina föremål och försöker komplettera med exemplar man saknar.
- Man betraktar sin samling som just en samling.
söndag 16 mars 2014
Retro krydda i tillvaron
När man går in på en loppis vet man aldrig om man ska hitta något fint eller inte! Ibland tycks folk tro att man bara går in och plockar fynden från hyllorna som i vilken butik som helst. Så är det verkligen inte!
Jag får ofta höra att jag har sån tur som hittar så fina saker. Tur? Till viss del, men också att jag lägger ner mycket tid på mitt sökande! Vissa veckor har jag varit på loppis eller secondhand 4-5 gånger, andra veckor en gång. Väldigt sällan ingen gång alls;)
Så gäller det att ha ögonen öppna, spana av alla hyllor i flera omgångar och tänka bort eventuell smuts! Min "äckeltröskel" har höjts genom åren:))
De här retro kryddburkarna var ärligt talat i ett snuskigt tillstånd i butiken. Väl hemma fick de ligga i blöt i diskmedel och efter en timme var de så här fräscha! Så räds icke skiten med andra ord:)
Jag får ofta höra att jag har sån tur som hittar så fina saker. Tur? Till viss del, men också att jag lägger ner mycket tid på mitt sökande! Vissa veckor har jag varit på loppis eller secondhand 4-5 gånger, andra veckor en gång. Väldigt sällan ingen gång alls;)
Så gäller det att ha ögonen öppna, spana av alla hyllor i flera omgångar och tänka bort eventuell smuts! Min "äckeltröskel" har höjts genom åren:))
De här retro kryddburkarna var ärligt talat i ett snuskigt tillstånd i butiken. Väl hemma fick de ligga i blöt i diskmedel och efter en timme var de så här fräscha! Så räds icke skiten med andra ord:)
torsdag 13 mars 2014
Att tro på magi
![]() |
| Rader av färglada klänningar på Myrorna! |
Så när jag gick till Myrorna tänkte jag att "nu vill jag hitta en retro anorak". Inte för att jag nånsin sett nån på loppis, men för att jag verkligen önskade mig en sån! Så mysigt att dra på sig inför vårens skogspromenader! Kombinerat med äggmackor och termos i ryggsäcken borde det bli en finfin (retro)upplevelse:)
Precis när jag tänkt orden så hängde den där, anoraken! Retro, mörkblå, i rätt storlek och till ett pris som jag hade råd med.
Anorak för 85 kr, ja tack! Nu ska jag fortsätta tro på magin! Bara för att jag vill och för att det blir så mycket roligare då! Mer magi åt folket:)
tisdag 11 mars 2014
Skåpet från loppis
Oj vilket slit det var att skura detta skåp:) Varje lucka döljer två hyllfack, och idag har jag plockat ut och skurat alla delar med såpa. Käre far hjälpte mig att få skåpet på plats i badrummet!
Ovanpå står det "lite" saker med anknytning till badrum och tvätt. Allt köpt på loppis och auktion genom åren. Såklart;))
Skåpet som jag köpte på loppis häromveckan var ett impulsköp, som jag inte alls hade plats för. Så kom jag att på den perfekta platsen ju var i badrummet! Ut åkte den trasiga tvättmaskinen och det fula standardväggskåpet i hast! Nu är skåpet mitt bästa köp hittills i år!
Så kan det gå när inte (loppis)haspen är på:)
Ovanpå står det "lite" saker med anknytning till badrum och tvätt. Allt köpt på loppis och auktion genom åren. Såklart;))
Skåpet som jag köpte på loppis häromveckan var ett impulsköp, som jag inte alls hade plats för. Så kom jag att på den perfekta platsen ju var i badrummet! Ut åkte den trasiga tvättmaskinen och det fula standardväggskåpet i hast! Nu är skåpet mitt bästa köp hittills i år!
Så kan det gå när inte (loppis)haspen är på:)
lördag 1 mars 2014
Från en stor sten till retro
![]() |
| Bild från nätet. En stor jävla sten. |
Åren gick och han började drömma om egen lägenhet. Minns att han sa att "jag ska bara ha en stor jävla sten i min lägenhet, inget annat!" medan han med ofantligt kritisk blick såg på den antika eklektiska boheminredning hans ömma moder vurmade för då (som nu och för alltid)!
Nu bor han i egen lägenhet i Stockholm. Inredningen består en stor sten. Inte:)
Nädå, nu är lilla morsan väldigt hipp med sin retro antiksmak och väääldigt bra att ha med sina välfyllda förråd. Nu är det ett annat ljud i skällan minsann:) Nu säger han istället "Vad snygg, kan jag få den?" eller "Har du nåt snyggt jag kan ta med hem?" eller "Kan du hålla utkik efter det och det?"
Häromdagen, med sonen här på blixtvisit blev jag av med tallriken på bilden ovan, eftersom den ju var så väldigt retrosnygg och väldigt bra att ha mackorna på framför TVn!
Vill inte säga vad var det jag sa, men vad var det jag sa;))
Etiketter:
Loppisfynd,
Retro,
Tankar- filosofiska rummet
torsdag 27 februari 2014
Vinst och skåp från loppis
Nu har jag väl ändå en riktig turdag:) Fått hem mitt fina loppisfyndade skåp idag. Blev så ivrig att visa er fast skåpet så nyss kom in i mitt hem, och just nu fastnat mellan två rum;) Måste röja lite för att få plats, ni vet hur det ena ger det andra så man till slut möblerat om hela hemmet!
Så här såg det ut på loppisen där det stod! Med luckorna infällda i skåpet syns de röda utdragbara facken eller hyllplanen. Pris 275 kr, man dånar av tacksamhet;)
Fick även en supertrevlig överraskning i form av vinst hos bloggen "Rapport från Vänfors"!
Fina glasrör/laboratorieglas var vinsten. Jag sa ju att det är min turdag! Dånar av tacksamhet igen:)
Klicka på länken så kommer du till bloggen!
http://villaskogsbrynet.blogspot.se/
Så här såg det ut på loppisen där det stod! Med luckorna infällda i skåpet syns de röda utdragbara facken eller hyllplanen. Pris 275 kr, man dånar av tacksamhet;)
Här i en annan vinkel! Blytungt enligt bärarna, jag slapp ju bära som ganska nyopererad. Hemsnickrat av nån uppfinningsrik person. Älskar´t!
Fina glasrör/laboratorieglas var vinsten. Jag sa ju att det är min turdag! Dånar av tacksamhet igen:)
Klicka på länken så kommer du till bloggen!
http://villaskogsbrynet.blogspot.se/
tisdag 25 februari 2014
Bokrea på Myrorna
![]() |
| Böcker från loppis! Hortensian är fejk från Boulevard, skålen en äldre Gustafsberg. |
Så är det ju också en vinst i sig att hjälpa till med återvinning på ett sätt som känns både kul och givande när man handlar på Myrorna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


















































