tisdag 30 juli 2013

Antikt i Gamla Stan



Fin antikbutik på Österlånggatan! Butiken till höger.
Lovade ju att visa lite fint antikt, loppis och secondhand från Stockholm! Ett litet personligt urval i alla fall;) Idag berättar jag om den här butiken på Österlånggatan, tror det var nr 37, som har allt möjligt fint. En hel del i fransk lantlig stil. Habegäret var enormt kan jag säga! Kolla in bilderna så förstår ni vad jag menar;)



Underbara saker, mest gammalt men även lite nytt i gammal stil.

Säljaren Johannes Hjelmar, med ett långt förflutet inom antikvärlden, är verkligen trevlig och tillmötesgående. Jag fick gå ner och titta i källaren på 150 kvm, ni kan ju tänka er vad maffigt! Enorm takhöjd, välvda tak, stenväggar osv och allt från 1600-talet om inte äldre! Man fick känslan av att vara i ett kloster eller en gammal kyrka, en fin sakral stämning. Lokalerna hyrs ut till fester och liknande. Då ingår husspöket som ger sig till känna främst för tjejer. Jag såg dock inte ett dugg tyvärr:)
(Just när jag skriver detta rasar en tavla ner från väggen...fick jag med mig lite spökvibbar ändå tro?)




Österlånggatan är för övrigt en mycket lugnare gata än sin "syster" Västerlånggatan med sitt myller av turister. Sök er även upp mot Själagårdsgatan där det ligger en liten loppis med ett minst sagt kaotiskt innehåll, ett original till ägare och väldigt udda kunder! Sånt där man inte riktigt trodde fanns kvar i våra tider, det får man se där:)
Det var allt för idag, men veckan fortsätter med tips från storstan sedd ur mina ögon.
Välkommen åter kära läsare:)

söndag 28 juli 2013

På vandring i Stockholm


Förra veckan var jag i vår underbara huvudstad Stockholm! Jag vandrade runt i snitt 6 timmar om dagen i en vecka, så nog hann jag se en hel del;) Huvudet surrade av alla intryck på kvällarna!Här kommer en liten bildkavalkad!






Mer Stockholm kommer under veckan! Har en del fina secondhandtips;)

fredag 26 juli 2013

Back on track

Mycket fika blev det på min tripp till Stockholm, mums:)     Bild från Pinterest
...eller snarare back from track! Åkt mycket tåg och tunnelbana under min tripp till Stockholm. Härligt med en paus från vardagen, inklusive bloggen, ett litet tag. Nu har jag en massa fina bilder att redigera och visa er framöver! Tänkte mig en liten Stockholmsguide, jag är ofta i stan och har hittat en hel del bra secondhand- och antikställen bland annat. Man kan tro att allt är dyrare i storstan, men letar man lite finns det allt guldkorn:)

torsdag 18 juli 2013

Städrocksförvandling

 Förra året köpte jag en städrock från 1970-talet på loppis, för det fina tygets skull. Jag hade den på mig några gånger, men ingen annan än jag tyckte den var fin;) så blev den liggande i klädkammaren...

 ...tills jag igår fick ett ryck och sydde om den till en fin retro kjol! Kapade av den i midjehöjd, sydde i ett brett resårband till linning och letade fram fina gamla knappar i pärlemor. Voila, en alldeles "gratis" ny kjol!

Pärlemorknappar är så fina, jag har en hel del i olika storlekar. Nu kom de här stora till användning. Nöjd å glad är jag:)

tisdag 16 juli 2013

Insnöad & inramad

 Bilder från Pinterest
Tycks vara insnöad på inramningar just nu;)
 

På återvinningscentralen i staden hittade jag de här två ramarna för ett tag sedan. Det lustiga är att de inte är monterade, det får jag göra själv så småningom! 


På´t med lim å stiftapparat bara så blir det nog bra!

lördag 13 juli 2013

Rosmarin och lavendel

 Satt och solade på balkongen idag när jag plötsligt fick sån lust att skapa nåt vackert! Bredvid mig prunkade rosmarin och lavendel i en zinkbalja.
Så varför inte göra en doftande krans?
 


 Det här behöver du:
Rosmarin, ev lavendel, ståltråd/blomstertråd, blomstertejp, avbitartång.
 




Gör så här:
Forma en cirkel av ståltråd, bind samman trådändarna med blomstertejp eller ståltråd. Om du vill kan du klä hela ringen med blomstertejpen, kvistarna fäster lite bättre då. Knipsa kvistar av rosmarinen, och ev lavendeln. Fäst rosmarinen kvist för kvist, linda tråd runt och dölj med nästa kvist. När du gått varvet runt sätter du i några lavendelkvistar. Ansa kransen om den är för spretig.
 



 Nu är kransen klar!
 


 Bara att prova ut var den gör sig bäst! Kanske ihop med lila porslin?
 


 Eller i hyllan med vitt porslin? Där får det bli:)
 



Det finns fortfarande gott om kryddväxter och lavendel på balkongen att njuta av!

torsdag 11 juli 2013

Grönt är skönt

De här två lådorna köpte jag för 15 kr styck häromveckan. Hade en bild framför mig hur de skulle bli med lite grön färg, men tyvärr blev kulören lite väl illgrön:) Men, men det är en världslig sak! 



 
De ska i alla fall få stå i mitt pysselrum som sakta grävs fram under drivor av kartonger med loppisfynd. Saker fyndade genom åren som jag inte har en aning om att jag har! Som att gå på loppis med hög fyndfaktor, fast hemma hos mig själv:) Billigt och bra!