tisdag 15 oktober 2013

Madonna x 2, en till salu



Lika, men olika är de här vackra Madonnorna! Skulle tro de är från 1930/1940talet, det brukar de här figurinerna i gips vara. Den längst bak har jag haft i många år, den främre hittade jag rätt så nyligen.
Nu tänker jag sälja den främre i blått och rosa! Lämna ett bud om du är intresserad, senast
söndag 20 oktober kl 23.00. Högsta bud vinner!
Frakt återkommer jag med.
(Schenker brukar bli billigast, skulle tro att 79 kr kommer räcka i fraktpris).

Mejla mig ditt bud på kuriasaivarmland@gmail.com
eller använd kontaktformuläret överst till höger på sidan. Det du skriver syns inte för andra läsare.

söndag 13 oktober 2013

I brist på äpplen

 Det ligger inga riktiga äpplen i drivor på min köksbänk tyvärr! Det tar sig inte riktigt med äppelträd på balkong;) Så då får jag trösta mig med att jag har det här söta salt- och pepparsetet i porslin i alla fall. Den antika skylten har suttit på ett äppelträd som namnskylt på en äppelodling. Den är jag mycket glad i också:)

Bild Pinterest
Bilden här ovan visar en annan variant på namnskylt, något lyxigare än min enkla.

Så här ser det ut på köksbänken just idag. Lite rörigt kanske, men fullt med högt älskade saker!

torsdag 10 oktober 2013

Trampet av små, små skor

 Nänä, inte så att det väntas barn i huset;) Men jag kunde inte motstå de underbara gamla barnkängorna och barnskorna på loppis sist!
 Skorna är i storlek 20 och kängorna har ingen märkning alls. Så slitna och använda, troligen har en efter en i en stor syskonskara använt dem. Vad blev det av barnen, lever någon ännu tro? Det ger ett visst perspektiv på livet, och det är det jag älskar med gamla slitna ting!

Nu får de vila och vara prydnad, det blir inget mera spring i dessa nötta skönheter!

tisdag 8 oktober 2013

DIY- pimpad hattask

 Det händer titt som tätt att jag får mig ett pysselryck:) Den här gamla hattasken i kartongpapp var full med tuschklotter så det kändes som en välgärning att piffa till den lite grann! Jag limmade på äldre notpapper, tygband som egentligen är till för möbeltapetsering och så lite fina bilder.


 Hattasken är lite trasig här och där, men det ser jag som patina;)
 
Som vanligt har jag ingen före-bild, bara efter-bild. Jag blir ju så ivrig när jag får en idé! I alla fall tycker jag nog att asken är finare nu när klottret inte syns längre!

söndag 6 oktober 2013

Fransk inspiration

Bilder från Pinterest
 Bor man som jag i en hyreslägenhet i ett hus från 1980-talet är ett sånt här kök bara att drömma om!

Men drömmer gör jag! Se bara på kranarna i det här köket...och skåpen...

torsdag 3 oktober 2013

Glaskupa med liten budget

 Jag har en begränsad budget, men väldigt bra fantasi;) När jag ser nåt fint jag vill ha tänker jag alltid att "det där kan jag fixa själv". Ibland tror jag lite för mycket på min egen förmåga;), ibland blir det väldigt bra! Den här glaskupan med fat och porslinsfågel fixade jag iordning med hjälp av loppisfynd. Målade fatet svart och slipade till det lite bara. Kostnad: kupan 30 kr, fatet 15 kr och fågeln 10 kr, totalsumma 55 kr. Helt acceptabelt, sa min plånbok, och öppnade sig glatt:)

 Jag hade sett sådana här fina kupor i butikerna, med en prislapp högt över mina möjligheter. Den här kupan med fat från House Doctor är jättefin, men den kostar 849 kr. Helt oacceptabelt, sa min plånbok, och knep igen;)
Glaskupan tillsammans med mina gamla glaskupor/klockor från slutet av 1800-talet och med en sifon i bakgrunden. Jag är nöjd i alla fall!

tisdag 1 oktober 2013

Bohem-chic

Bild, Aftonbladet
Textilier är viktigt för ett mysigt hem! Ju kallare ute desto mer textilier inne. Mjuka, svepande, fluffiga, i dämpade nyanser är vilsamt i sovrummet.
Bilderna talar för sig själva!