torsdag 30 maj 2013

Tur och retur

Liten stationsgosse
Tog mig en lång härlig cykeltur till en underbar butik, Blomsterstation, som ligger i ett bedårande vackert litet järnvägsstationshus! 


Ser ni biljettluckan?
Gammalt och nytt samsas om utrymmet, en del av de äldre sakerna är bara att titta på och inte till salu, allt för att göra en fin miljö. Här ser ni en del av väntrummet!


Postfack
Så mycket fint att titta på att ögonen går i kors:) Delar av huset är k-märkt och får inte ändras på. Bra tycker jag!

 Den gulliga ägarinnan är samlare, liksom vissa andra som jag känner till;)

 Den här taklampan ville följa med mig hem sa den, men jag fick stå över denna gång.


 Husets utsida får inte heller ändras, och vem skulle vilja det? Så oerhört fint som det är! En gammal lummig trädgård hör till huset också...


 Den här skylten satt på utsidan av huset förr!

Så cyklade jag hemåt genom fager natur igen, efter trevligt samtal, fylld av fika och härliga intryck!
Och vet ni vad? Huset är snart till salu! Om jag hade pengar...

tisdag 28 maj 2013

Mera kuddar

 
Kuddar med blomsterbroderi kan jag inte motstå! Senaste i raden är en i avlångt format. Snart dags att byta ut vinteröverkastet mot ett somrigare också:)


 
Tänk vilket tålamod att brodera en sån här kudde! Jag har varken kunskapen eller tålamodet kan jag tala om. Skulle en gång brodera en liten and i korsstygn, kan väl inte vara så svårt tänkte jag... Använde hela trådens tjocklek, och inte ett par tunna trådar som man ska göra (visste väl inte jag!) så anden som skulle bli liten och söt blev groteskt stor:)



Så broderandet lämnar jag med varm hand över till andra! Det blir bäst så;)

söndag 26 maj 2013

Tripp trapp trull

                                  Bild från Pinterest

Har ni sett vilken snygg idé? Får jag en trappa nån gång så vet jag hur den ska målas:)
Ha en underbar söndag nu i den vackra försommaren!

torsdag 23 maj 2013

Arkivskåpet

Hett efterlängtat, varmt välkommet! Kostnad 400 kr.

 
Så har jag efter många års sökande äntligen hittat det, ett helt underbart fint arkivskåp! Plötsligt stod det bara där framför mig, och ni kan tro att jag fick hjärtklappning! Man kan säga att jag vaktade det med mitt liv ända tills personalen bar ner det till lagret där vi kunde lasta in det i bilen:)


 
I dessa sexton lådor ska jag förvara pysselsaker. En Dymo får göra etiketterna, det ser lagom slarvigt ut med de ojämna bokstäverna. De hamnar lite på olika höjd ibland, men det är bara snyggt och gör
ingenting alls tycker jag.
 
 

Lyckan bor i ett arkivskåp, nu vet ni det. Materialist, javisst, åtminstone ibland;)

tisdag 21 maj 2013

Grönt eller blått?

Kommod i originalfärg.
Jag är en "grön" person när det gäller inredning, har nog aldrig haft blått i mitt hem. Däremot alltid grönt! Verkar vara så att det är antingen blått eller grönt man tycker om, bland folk i allmänhet. Svenska folket älskar blått mest har jag förstått!
Turkos är mittemellan, och det har jag en hel del av här hemma märker jag:) Framförallt i sovrummet, där den här kommoden står som sängbord. Köpt på antikaffär för många år sedan.

 
 
I fönstret har jag tavlan, terrinen och sifonen. Små detaljer som plockar upp den turkos tonen!

lördag 18 maj 2013

Alldeles uppåt väggarna

Snedväggen i sovrummet med många tavlor!
 I mitt sovrum är det mycket vinklar och vrår, därav snedväggen som pryds av äldre tavlor. Har satt extra ramar runt några av tavlorna, och försökt hålla mig till svart och guld/brons som matchar övrig inredning i rummet.


Religiöst och annat, bara tavlorna är av äldre datum!
 Känslan härinne är lite "fransk" med stort halvmåneformat fönster i fönsterkupa och med utsikt över hustaken!


Tror den här handlar om ett frieri!
 Tavlorna är alla ganska speciella och jag tycker de gör sig bäst i "samlad trupp" såhär.


Först Gud sedan Konungen
eller
Först Kyrkan sedan Statsmakten

torsdag 16 maj 2013

Kart-ong



Har du gamla kartböcker så kan du klä in kartonger och få fina förvaringsboxar! Plättlätt:) Självklart använder jag bara böcker som redan är trasiga, jag ger mig inte på att riva i hela böcker!