torsdag 27 februari 2014

Vinst och skåp från loppis

 Nu har jag väl ändå en riktig turdag:) Fått hem mitt fina loppisfyndade skåp idag. Blev så ivrig att visa er fast skåpet så nyss kom in i mitt hem, och just nu fastnat mellan två rum;) Måste röja lite för att få plats, ni vet hur det ena ger det andra så man till slut möblerat om hela hemmet!

 Så här såg det ut på loppisen där det stod! Med luckorna infällda i skåpet syns de röda utdragbara facken eller hyllplanen. Pris 275 kr, man dånar av tacksamhet;)

Här i en annan vinkel! Blytungt enligt bärarna, jag slapp ju bära som ganska nyopererad. Hemsnickrat av nån uppfinningsrik person. Älskar´t!
 
Fick även en supertrevlig överraskning i form av vinst hos bloggen "Rapport från Vänfors"!
Fina glasrör/laboratorieglas var vinsten. Jag sa ju att det är min turdag! Dånar av tacksamhet igen:)
Klicka på länken så kommer du till bloggen!
http://villaskogsbrynet.blogspot.se/

tisdag 25 februari 2014

Bokrea på Myrorna

Böcker från loppis! Hortensian är fejk från Boulevard, skålen en äldre Gustafsberg.
 Idag startar BOKREAN! Kanske inte en lika stor happening nuförtiden som för bara några år sedan? Då folk köade redan timmar innan bokaffären öppnade, och det var tjurrusning fram till reafynden? Var faktiskt med om en gång att en tant slet en bok ur nävarna på mig;)

 
 Jag tog det säkra före det osäkra och gick bara till den lite lugnare bokrean på stadens Myrorna! Det blev fyra härliga gamla böcker för en mycket liten slant! Inga militanta bokälskande tanter syntes heller till:)
Så är det ju också en vinst i sig att hjälpa till med återvinning på ett sätt som känns både kul och givande när man handlar på Myrorna!

söndag 23 februari 2014

Man haver fyndat på loppis


Hittade en virkad pläd på loppis för ett tag sedan! Kan inte avgöra om den är handvirkad eller inte, den är kanske lite för perfekt för det? Å andra sidan ser jag fästtrådar på baksidan som tyder på hemgjort. Kvittar väl egentligen, den passar perfekt här hemma där jag har lite "brända" toner!
 
Med en öppen planlösning får man med allt när man vill ha annat än detaljbilder. Det kan se otroligt mycket rörigare ut på bild än i verkligheten! Här ser ni hur vardagsrumsavdelningen går över i matplats. Matbordet står till vänster, fast ur bild här:) 
Då gäller det att ha samma färgskala i rummen, eller åtminstone färger som samsas med varann!
Önskar er en skön söndag!

torsdag 20 februari 2014

Dessa fantastiska böcker

 Jag älskar böcker! Ända sedan jag lärde mig läsa har jag släpat hem böcker från biblioteket. Vår familj var den som lånade mest böcker av alla familjer på vårt område när jag var barn. Det sade tanten i utlåningsdisken minns jag:) Då lånade man på det lilla biblioteket som också var skolbibblan för min skola. Synd att så många filialer och bokbussar lagts ner, nu får man oftast ta sig till centrum och stadsbiblioteket för att få tillgång till låneböcker. Det är en rättighet att ha tillgång till böcker för alla tycker jag!

 Böcker är underbara att läsa, men man kan ju inreda med dem också:) Jag roade mig med att fota alla ställen i lägenheten där jag har mina gamla antika och semiantika böcker!

 Det var lite här och där jag hade placerat ut bokhögar visade det sig! I alla rum utom badrummet, där är det väl ändå för fuktigt för böcker kan jag tro;)

 I hallen har jag den här lilla bokhyllan som rymmer många raringar! Funderar på om det går att fota och göra en tavla av det här motivet? Det finns ju sådana tapeter numera.

Visst hittade jag ett ställe till:) Jag har ju böcker på lilla gröna hyllan, och böcker på skänken också!

När jag nu ändå är inne på ämnet, så längtar jag till bokrean! Då brukar jag alltid hitta nån bok om inredning eller DIY att köpa med hem och njuta av. Får vänta nån vecka till bara!

onsdag 19 februari 2014

Retro Svarte Petter

 Snabb visit på Myrorna igår! Hittade det här söta retro Svarte Petter-spelet för 10 kr:)

 Skulle tro att jag aldrig kommer spela, men det var bilderna som lockade! Figurerna är ju för söta!

"Ett streck i pannan med en svartbränd kork"... Inte vill man bli Svarte Petter inte:)

lördag 15 februari 2014

På tapeten


 Tog mig en liten rundtur på Boråstapeters hemsida och kollade igenom deras kollektioner. Det är helt tydligt att min smak går mot romantik och gamla tider:) Den här vackra tapeten med bladslingor i rut/rombmönster väcker habegäret hos mig!
Den är ur kollektionen Garden Party och har nummer 3467, pris 479 kr per rulle.


 Den här är så otroligt vacker! Tänk er ett sovrum med denna tapet, en gammal järnsäng och så sängbord i vitt eller grönt i slitet patinerat skick...
Vill ha nu:)
Den kommer från kollektionen Karlslund med nummer 2921 och kostar 639 kr rullen.


Jag är ju svag för lila, har ljust syrenlila i hallen och vardagsrummet sedan tre år, och har aldrig ångrat det valet.
Den här tapeten ur kollektionen Lace med nummer 1330 kostar 389 kr. Hortensior kan aldrig bli fel för en romantiker som jag!
Massor av snygga tapeter hittar du på Boråstapeters hemsida, och jag är inte sponsrad;) Jag tycker bara att det är fina tapeter till bra pris!

Klicka in på hemsidan här http://www.borastapeter.se/sv/

fredag 14 februari 2014

Inte valfritt

 I går kväll sydde jag en nåldyna i form av en val:) Mönstret finns i utmärkta boken "Karins syjunta" av Karin Holmberg. Rekommenderas!

Jag hade en duk som passade så bra i och med att mönstret kunde användas för att poängtera ögonen!
Kul att sy igen, det var ett tag sedan sist.
Kram till er på Alla Hjärtans Dag!