lördag 31 augusti 2013

Äppel Päppel

Bild från Wikipedia


 
Hösten är här, imorron är det redan september! Vart tog augusti vägen tro? Nu är jag ju en person som tycker om den här årstiden, faktiskt det mesta med hösten, utom möjligen mörkret! Det där blir värre med åren, förut gjorde det mig inget alls att det blev mörkare, men nu ser jag ju inte! Det försvårar pysslande på kvällstid, inte bra;) Nu har jag kommit igång med att virka mormorsrutor, men inte en enda ruta blir lika i storlek med nån annan... Kan nog inte skylla på mörkret och dålig syn tyvärr:)
För övrigt denna helg står jag på loppis på söndag. Och kanske bakas det en äppelpaj i helgen?
Det ska va gött å leva!

torsdag 29 augusti 2013

Lådor från loppis

 I somras under en biltur på landet kom vi till en riktigt skrotig loppis som hade öppet för sista dagen. Hyllorna gapade tomma, men det fanns några lådor kvar. De var fulla med skrot, spik och skruvar och var riktigt rejält skitiga! Men lådor går att tömma, och de går att skura rena med vatten och såpa:)

 Här är de faktiskt inte rena än, men fina ändå! Tre i trä och en i plåt, totalsumman var under 150 kr:)

Bild från Pinterest
Titta så fint man kan göra med lådor, den trappan är ju så snygg! Men då får jag samla på mig lite till, och lite större lådor dessutom!


tisdag 27 augusti 2013

Grönt är skönt

 Äntligen kom jag fram till rätt grön nyans på målarfärgen, det är banne mig inte lätt det;)
Har ett kuddfodral med den här gröna tonen. Tycker nyansen är så behaglig så kuddfodralet åkte med till färghandlaren! Han höll en apparat över tyget och kom fram till närmast möjliga NCS-nr i kuddfodralets kulör. Och så valde jag en annan! Jo faktiskt, för jag tyckte hans val av kulör var för ljust:)

 Hm, här målas spegelramar och fingrar:)


 Jag är mycket nöjd, för den här spegeln var i trist furu förut.
Det är snyggt att hänga saker på väggarna i grupp, istället för utspritt. Den här väggen där TVn står är väldigt svår att fota, men ni ser hur jag menar hoppas jag! Spegelglas fattas ännu till den tvådelade ramen. Nu funderar jag på att måla köksbordet i den här nyansen också. Måla, måla, måla:)

söndag 25 augusti 2013

Bakom fasaden

 I Bloggvärlden kan man lätt tro att alla hem alltid är så stylade och välstädade. Så är icke fallet i mitt hem;) Alltid står något/några fynd och väntar på ommålning eller vidare transport! Jag är som en  mullvad, lämnar små "högar" omkring mig vart jag än far fram:)) Så här ser det ut i ett hörn av vardagsrummet just nu, inget jag har jättelust att ta tag i om man säger så...suck!


För att inte avskräcka er totalt måste jag ju visa något vackert också! En avbruten pelargonblomma och mina första luktärter för i år, samsas i en liten pressglasvas på skrivbordet i matrumsdelen. Hittills har luktärten inte direkt svämmat över av blommor, men det kanske kommer fler! Ha nu en riktigt härlig söndag, så ses vi på tisdag igen!

torsdag 22 augusti 2013

Badrumsnostalgi

 Mitt badrum är en rent:) sorglig historia! Plastmattor på golv och väggar i en solkig aprikosgul nyans, helt á la det sena 1980-talets mode. Med andra ord inte renoverat på snart 25 år...och det märks! Det är inte lätt att inreda ett sånt badrum i lantligt charmig stil kan man säga. Skam den som ger sig, det blir till att ta till alla medel som bjuds:)

 I många år letade jag efter en tvättfatsställning (heter det så?) innan jag för några år sedan av en slump nämnde det för någon som visade sig vara föreståndare på en Kupan-butik och just ställt fram en sådan i butiken. Butiken var gudskelov stängd till nästa dag, så hon kunde reservera ställningen till mig! Minns klart och tydligt att den kostade 140 kr:)
 Jag har ställt dit tvättfat, tvättkanna och potta plus lite detaljer som passar till tvätt och hygien.
Där ligger klädnypor, rotborstar, krustång för örngott mm. En fin gammal tvättpåse hänger på kanten.
Toarullarna förvarar jag i en träbytta märkt med Kronan, där fanns förut en glasflaska för svagdricka.
Nöjd så länge, en gammal tvättmaskin ska ut och ett skåp ska in längre fram, på sikt, nån gång;)

tisdag 20 augusti 2013

Mårbackapelargon

 



 Pelargoner har lite tantvarning har jag hört, men det bryr jag mig inte alls om! Då är jag väl en tant då:)Klart man ska ha en Mårbackapelargon om man som jag bor i Värmland! Jag har inte precis gröna fingrar, men den här har blommat hela sommaren. Fortfarande lika fin!

Vacker rosa färg på den här! Synd att jag inte har nån bra förvaringsplats för den i vinter. Prövade med andra pelargoner i mitt källarförråd förra vintern, men på våren var de stendöda! Där finns inget ljus alls och det behövs har jag hört. Gör ändå ett försök i vinter, måste ju ändå pröva och inte bara ge upp;)

söndag 18 augusti 2013

Blixt från (klar)blå himmel

 När man som jag har ett stort intresse och samlar på alla möjliga (och för all del omöjliga) saker så vet man att ibland får man leta år efter år efter en viss sak, men att det även ibland dyker upp nåt man inte ens visste att man ville ha förrän man ser det!

En blå träsoffa var absolut inget jag letade efter! Trodde jag alltså...;) Jag som inte har något blått i mitt hem har hastigt som en blixt från (klar)blå himmel fått en klarblå träsoffa i köket! Hur fasen gick det här till tänker jag nu, jag har ju grönt här hemma?!
Vad kan jag annat säga än att när passionen slår till så drabbar den hjärtat, och kopplar bort förnuftet;) Så vad ska en stackars kvinna göra när det står en gammal, vacker, träpluggad möbel i den mest underbara blå linoljemålade ton som tänkas kan framför henne? Till priset av 345 riksdaler? Inget annat än kapitulera, ge upp och erkänna sig besegrad:)


 Så nu står träsoffan här i mitt  kombinerade kök/matrum/vardagsrum (öppen planlösning) och är så underbart vacker! Den passar inte alls ihop med mina mossgröna möbler och detaljer, men det struntar den totalt i, denna "gamla dam"!

Stolen ni ser är en historia i sig, den tar jag en annan dag! Den hör istället till kategorin "saker-jag-letat-efter- i-åratal-men-aldrig-trodde-jag-skulle-finna".


Precis som det fina arkivskåpet som jag skrivit om förut.  Det väntade jag på i säkert 15 år innan det dök upp! Får ibland kommentarer om att jag har sån tur och att jag alltid hittar sådana fynd. Det stämmer såklart till viss del, men mycket tid och "möda" ligger bakom det mesta som pryder mitt hem. Jag vill ha ett föränderligt hem så de köksstolar jag har idag hade jag inte i början på veckan till exempel;) En hel del av det som kommer inom mina dörrar finns här en tid innan de försvinner till någon annan. Annat kommer jag troligen aldrig göra mig av med. Jobbigt tycker en del, kul tycker jag! Dessutom återvinning på högsta nivå;)