söndag 18 augusti 2013

Blixt från (klar)blå himmel

 När man som jag har ett stort intresse och samlar på alla möjliga (och för all del omöjliga) saker så vet man att ibland får man leta år efter år efter en viss sak, men att det även ibland dyker upp nåt man inte ens visste att man ville ha förrän man ser det!

En blå träsoffa var absolut inget jag letade efter! Trodde jag alltså...;) Jag som inte har något blått i mitt hem har hastigt som en blixt från (klar)blå himmel fått en klarblå träsoffa i köket! Hur fasen gick det här till tänker jag nu, jag har ju grönt här hemma?!
Vad kan jag annat säga än att när passionen slår till så drabbar den hjärtat, och kopplar bort förnuftet;) Så vad ska en stackars kvinna göra när det står en gammal, vacker, träpluggad möbel i den mest underbara blå linoljemålade ton som tänkas kan framför henne? Till priset av 345 riksdaler? Inget annat än kapitulera, ge upp och erkänna sig besegrad:)


 Så nu står träsoffan här i mitt  kombinerade kök/matrum/vardagsrum (öppen planlösning) och är så underbart vacker! Den passar inte alls ihop med mina mossgröna möbler och detaljer, men det struntar den totalt i, denna "gamla dam"!

Stolen ni ser är en historia i sig, den tar jag en annan dag! Den hör istället till kategorin "saker-jag-letat-efter- i-åratal-men-aldrig-trodde-jag-skulle-finna".


Precis som det fina arkivskåpet som jag skrivit om förut.  Det väntade jag på i säkert 15 år innan det dök upp! Får ibland kommentarer om att jag har sån tur och att jag alltid hittar sådana fynd. Det stämmer såklart till viss del, men mycket tid och "möda" ligger bakom det mesta som pryder mitt hem. Jag vill ha ett föränderligt hem så de köksstolar jag har idag hade jag inte i början på veckan till exempel;) En hel del av det som kommer inom mina dörrar finns här en tid innan de försvinner till någon annan. Annat kommer jag troligen aldrig göra mig av med. Jobbigt tycker en del, kul tycker jag! Dessutom återvinning på högsta nivå;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar