tisdag 29 april 2014

Att så, ett frö eller två

 Nu är det dags att så lite frön, eller hur? Billigast och enklast blir att göra såkrukorna själv!

 Ta en halv sida från en tidning av storleken i en kvällstidning. Vira runt ett litet glas eller ljuslykta.

 Vik in kanterna undertill så botten täcks lite omlott.

 Doppa botten i en bunke med vatten för mer stadga då pappret "klistrar" sig i vatten.

 Forma till såkrukorna och ställ dem på en bricka eller annat underlag.

Häll i lite såjord och så dina frön! Klart!

Vackra luktärter kan du så till exempel, de doftar alldeles underbart! Lycka till:)

torsdag 24 april 2014

Nora Diversehandel och retro fynd på loppis

 Igår var jag på utflykt i mitt älskade Bergsslagen igen! Skir grönska, sol och friska vindar bjöds vi på! Det blev naturligtvis ett besök till vackra lilla trästaden Nora, kallad Skoga i Maria Langs böcker.
På Nora (Skoga) Diversehandel står antika saker överallt, men i en prisklass som jag helst hoppar över;)

I närbelägna Lindesberg kan man fortfarande fynda på Erikshjälpen, även om det också där har blivit så mycket dyrare på några år. Den här retro pallen kostade dock bara några tjugor och muggen med siffran 5 kostade tre kronor. Jag är nöjd:)

tisdag 22 april 2014

Klar i knoppen



Jag har en vän som är möbelrenoverare med egen verkstad. Ibland åker jag dit och grejar med renovering av egna möbler och annat arbete i trä! Det senaste var häromdagen då jag kom på att jag skulle göra en knoppbräda! Hade en gammal som jag tog en knopp ifrån och använde som mall.
 
Rita av, såga ut på bandsågen, tälja, slipa och klart! Vem behöver Ernst;)?
Nu ska jag fixa några fler, och så får ni se det färdiga resultatet så småningom:)

söndag 20 april 2014

Påsken hittills och Gullefjuns öde

 Påsken är vårens startskott, särskilt i år när den är så sen. Det är sällan jag påskpyntar så värst mycket, men nåt lite kan det ju bli. Jag hittade en massa fina retro påskdukar på loppis för en femma styck, färgglada så det räcker och blir över;)

Påsken i korthet hittills:
På askonsdagen gick Gullefjun hädan. Han mötte en tragisk drunkningsdöd i krukan med pärlhyacinter på balkongen i ett rejält skyfall. Hans återuppståndelse är nog tyvärr inget att hoppas på;)
 
 Hastigt och lustigt for jag till Stockholm på onsdagskvällen, dock inte med kvast utan bil! Allt blev bestämt, och packat å klart en timme innan avfärd. Såna spontana påhitt gillar jag! Sonen fick husera sin ömma moder några nätter:)
Skärtorsdagen tillbringades på Söder, självklart var jag på favvobutiken "In The Mood" på hörnet Renstiernas gata/Tjärhovsgatan.

 Finast där är ändå nedre plan tycker jag. Där finns nämligen Callian Antikt med mycket fint franskt antikt! Vackert, vackert, vackert även om mitt enda inköp blev en äldre liten urtavla:)

 På hemvägen utflyktades det ännu lite till;) Dels till Kvarnfallets Antik, med antikt i tre plan och med intag av god lunch på caféet...

...dels på Wallby Gård med inredning, mode och antikt i ett vackert stall från 1700-talet. Dyrt, men otroligt mycket fint att se! Dessa båda utflyktsmål finns mellan Eskilstuna och Arboga, i närheten av Hjälmare docka. Klart värda att besöka. Sedan gick färden hem till Värmland!

Påskafton tillbringades hos mina föräldrar, idag på Påskdagen har jag solat på balkongen och imorron Annandag Påsk ska jag hjälpa en kompis att röja inför en husförsäljning. 
En mysig helg med alldeles lagom blandning av vila och aktivitet med andra ord. Fortsatt Glad Påsk!

onsdag 16 april 2014

Silvrigt värre

 Fortsätter med metalltemat! Jag har och har haft mycket i nysilver och fattigmanssilver här hemma också. Fattigmanssilvret har jag tröttnat lite på just nu, så det mesta ligger nerpackat i förrådet. Schablonerna ovan har jag köpt i inredningsbutik, men de är alldeles utmärkta att använda också.

 Jag vet att jag riskerar att låta tjatig, men visst var vardagssaker ofta mycket vackrare förr! En alldeles vanlig nyckel utförd i vackraste kringelkrumelurer!

 Det finns massor av nysilver ute på loppisarna. Till ett bra pris också! Min surtout , som är franska och ordagrant betyder "till allt" eller "för allt" är en bordsuppsättning i nysilver med glasflaskor för olja, vinäger, salt och peppar. Den är vacker på matbordet, fast jag har den som prydnad i vardagsrummet istället!

Det här brevstället är målat av någon på senare tid tror jag. Det kan ha haft bronsfärg förr, men jag har sett flera såna här i silverfärg så jag vet inte!
Nu ska jag ta tag i påskstädningen, ha en fin Askonsdag:)

söndag 13 april 2014

Allt är inte guld...

 ...som glimmar minsann! Tog en runda i lägenheten och fotade lite guldgul metall! Hade en hel del visade det sig! Schablonerna på hyllan är gamla och inropade på auktion.

 Såna här siffror hänger i kyrkan och visar psalmnumret. Jag har inte norpat dem i nån kyrka utan köpt dem på loppis:) Bor på nummer 21, och de här hänger i hallen!

 En vacker gammal handväska med metallhandtag hänger på min säng. Väskan har jag aldrig använt, den får vara prydnad!

 Metallfolie är det i den religiösa tavlan från sent 1800-tal. Jag läser budskapet som "Först Kyrkan, sedan Fosterlandet" eller "Först Gud , sedan Kungen". Vad tror ni?


 Lås och boksidor i guldgul metall finns det på de gamla biblarna. Så vackra, men inget värda i pengar idag. Alltför många exemplar finns det ju kvar ute i stugorna, och då sjunker priset på en vara som bekant. Om man nu bryr sig om sånt;)Affektionsvärdet eller det kulturella värdet är desto högre!

 De två väckarklockorna i vackert arbetad gulmetall är snarlika och får bilda ett stilleben ihop med min lilla Buddha på mitt sängbord. Kanske manar Buddha om att leva i nuet, men ta vara på den tid vi har utmätt?

Så till sist lite mer "upplysning" om än av annat slag än Buddahs;) Lampan med franska liljans dekor är från 1950-talet tror jag, inköpt på... tadaaam...loppis! :))

torsdag 10 april 2014

Äggstra äggande

 Äggstra äggande kulörer så här i påsktider;) Jag har roat mig med att pimpa vanliga påskgodisägg, inköpta för några kronor styck på loppis!

 Använde vanlig vit grundfärg, krackeleringsfärg och så hobbyfärg i olika kulörer. Pappersspetsar i olika mönster och bredd, och en knapp på varje ägg blev pricken eller snarare knappen över i;)

 Man målar först en kulör som underlag, här vit. Eventuellt flera lager om bottenmönstret syns igenom. Låt torka.
Sedan penslar man på krackeleringsfärg. Låt torka. 
Sist ett lager i den kulör man vill ha mest synlig, här grön. Endast ett lager! Låt torka.
Ju mer färgen torkar desto mer krackelerar ytan. Om man vill ha en mer naturlig äggkläckning tar man svart i bottenfärg och äggskalsvit som översta färg!

 Råkade;) springa på en fin kanna och en liten skål på loppis idag! I vårgula toner, jojomen! Skålen är omärkt, men i bra skick.
Kannan är märkt Gefle Uppsala Ekeby modell "Pigg" och i finfint skick. Design av Sven Erik Skaworius och i tillverkning mellan 1953 0ch 1969.


Äggen ligger på (påsk)parad i en gammal baguettekorg, kannan och skålen syns bakom och så min fejkhortensia i en äldre bakskål i vitt porslin. Återkommer snart med mer påsk:)