tisdag 8 april 2014

Kycklinggult

 Vad man suktar efter färg nu! Underligt nog har ju den gamla "hatfärgen" gult blivit omåttligt populär i inredningen igen. Naturligtvis är jag lika lättpåverkad som andra;)

 Men ändå är det blålila Pärlhyacinter som är mina absoluta vårfavoriter! Hade jag trädgård skulle de få fylla rabatterna nu på våren.

 Gult är inte fult, inte alls:) Det är istället en alldeles underbart uppiggande färg!

"Det var en kyckling som hette Gullefjun. Han skulle ge sig ut på promenad!" Den sången kommer för alltid vara inpräntad i minnet som påskvisa nummer ett för mig efter mina år som förskollärare för många år sedan! Pip på er:)

GULLEFJUN av Borghild Arnér
Det var en kyckling som hette Gullefjun, han skulle ge sig ut på promenad.
Och solen lyste och gräset lockade och hela världen var så hjärtans glad.
Det fanns ett hål uti hönsgårds nät, där genom trippade med lätta fjät,
den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.

Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!

När Gullfjun kommit en bit på vägen, då mötte han en svart och gammal katt.
Men Gullfjun trodde inte han var farlig, så han blev inte rädd ett enda skvatt.
Men katten slickade bums sin nos, han tänkte nog av Gullfjun göra mos.
Den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.

Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!

Men plötsligt hörde Gullfjun nån som skällde och det kom rusande en väldig hund. Då tyckte katten det var bäst att springa och så försvann han på en halv sekund. “O, kära hund” sa lilla kycklingen, “du räddat mig, du kan få bli min vän. ”Tack lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.”
Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!

2 kommentarer:

  1. Underbar påskstajling! Och den där sången om lilla Gullefjun kan man aldrig glömma. Har ett förflutet inom lekis och skola.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Det är fint med lite gult som piggar upp! Och den lilla Gullefjun, kommer jag ihåg när min dotter sjöng...nu blir jag nostalgisk :)
    Kram
    Marie

    SvaraRadera