torsdag 31 oktober 2013

Att vara lite mallig

Sammanlagt fyra sidor från mitt hem i tidningen Land nr 44/2013. Man är glad. Man är mycket, mycket glad.
 Nu är jag faktiskt inte så lite mallig;) Eller snarare väldigt stolt och glad över att få vara med i fina tidningen Land med min enkla lilla boning:)

Anne-Charlotte "Lotta" Andersson som är fotograf/stylist var här i våras, det var så kul och intressant och det är världens gulligaste tjej! Hon tog så fantastiska bilder att man kunde dåna! Alla bilder kom ju inte med, men jag tycker det blev ett jättefint reportage.

Så fantastiskt onaturligt leende jag har:) Tur att de flesta nog bryr sig mer om inredningen än om mig, hihi:)
 Lotta startade med en blogg, började fotografera och lever nu sin dröm som frilansande fotograf/stylist med en sprillans ny alldeles egen bok ute nu. Vilken tjej, vilken förebild! Lottas blogg "Fyra Årstider - mitt liv på landet" känner ni säkert till!
Se annars http://mittlivplandet.blogspot.se/

Passande nog var det en uggla på Lands framsida detta nr 44/2013 och det tar jag som ett gott omen. Ugglan är mitt kraftdjur, mitt speciella lyckobringande djur. Ni vet väl att alla har ett kraftdjur enligt naturfolken? Inbillar mig att jag är klok som en uggla och så är jag helst uppe på natten. Jaa, så har jag ganska stora ögon också...men inga fjädrar;)
Ha en underbar dag kära ni!

tisdag 29 oktober 2013

Att ha det lite franskt

Lykta, fattigmansilverskål med torkad hortensia, ett surtout i  nysilver och en glaskaraff.
 Den inredningsstil som råder hemma hos mig är nog närmast att likna fransk Brocante, om man nu nödvändigtvis ska ha en etikett! Ni vet loppis och antikt i charmig röra, lite bohemiskt sådär. En jättebra stil när man inte gillar städning, för det ska ju vara lite hipp som happ:)

Gammal handdukshängare med diverse pryttlar som urtavlor, schabloner, bok och söta knappåsar.
På bordet en stor Jesusstatyett, lerkrukor med mossa, knappar, glasmanschetter och ljus.
Schabloner i zink och en kakelplatta som ett underlägg till tekoppen!
 
"Fy för att städa här bland alla miljoner småsaker", säger en del besökare. Så himla bra då att jag inte städar så ofta, har en enormt hög smärttröskel för vad som är dammigt och inte har dammallergi;)
Här är nämligen till och med dammsugaren dammig ibland, haha:)

söndag 27 oktober 2013

Drömmar om Norrgavel

Bild från Norrgavel
 När man är intresserad av inredning så tycker man nog ofta, som jag, om flera olika stilar. Jag skulle behöva av minst tre bostäder för att kunna inreda i mina tre största favoritstilar:) Jag älskar den stil som jag har och har haft länge nu, lite smårörig bohem/brocante/loppis/antikstil med mycket saker. Så tycker jag att de där färgstarka/busiga/konstnärliga hemmen ju är sååå charmiga... För att inte tala om den vackra nordiska stilen med enkel design i hållbara material som trä/ betong/ull/skinn.
Bild från Norrgavel
Den vackra nordiska stil som Norrgavel representerar allra bäst enligt mig! Norrgavel som grundades av Nirvan Richter och som i år firar 20-årsjubileum, grattis! Stilrent, funktionellt, otroligt vackert och med en blick både bakåt och framåt i tiden. Det finns dagar när jag trött i huvudet av alla intryck och beslut skulle vilja öppna dörren till ett hem som på bilderna ovan, och bara känna frid och ro.
http://norrgavel.se/

fredag 25 oktober 2013

På min skänk

 Kom på att jag glömde göra ett blogginlägg igår, så nu kommer ett idag istället! Jag har gjort om lite på skänken i vardagsrummet igen. Det är den plats i rummet som enklast går att byta inredning på.

Gamla böcker använder jag mycket som inredning här hemma, de är så vackra! Jordgloben har funnit en ny plats uppe på boktraven. Ljusstaken kommer från Nordal, men fyndades på loppis för en tjuga häromveckan! De runda burkarna är antika trådburkar, för broderigarn/virkgarn. Genom det lilla hålet i locket ska tråden gå, nystanet ligger i burken och på så sätt slipper man garntrassel. De var inte så dumma förr minsann;)
Önskar en god fredag med mycket mys!

tisdag 22 oktober 2013

Höstregn

Bild Pinterest
Regnet öser ner utanför mitt fönster. Om jag kunde välja skulle jag vara inne hela dagen! Önskar att vädret och miljön utanför matchade dagens bild istället! Tänk att få ta en stilla promenad över den bron...

söndag 20 oktober 2013

Good enough - tillräckligt bra

Den här bilden är tagen med min mobilkamera. Jag har inte råd med någon annan kamera, inte heller kunskaper i fotografering, har inget snajdigt fotofixåtrixprogram på datorn och inte ens heller baskunskaper i bloggandets teknik.
Men jag bloggar ändå! Jag bloggar för att det ger mig så mycket, för att inspirera andra och för att få kontakt med trevliga människor. Ibland tänker jag att "nää, vilken skräpblogg jag har, den duger inte, andra kan så mycket mer och har sådana resurser".
Det är sådana stunder jag tar min mobil och går ut i hösten och tar i mitt tycke fantastiska bilder och minns att jag är "good enough", alldeles tillräckligt bra:) Kärlek till er alla!
 

torsdag 17 oktober 2013

Apoteksflaskor

 På en hylla i badrummet står några äldre apoteks/laboratorieflaskor och en plåtask. Jag har faktiskt en hel del gamla apoteksflaskor i en låda i förrådet, men ingen plats att ställa dem.

Bild från IKEA

 Jag skulle vilja ha IKEA:s skåp "Fabrikör" i plåt och glas som ser ut som ett gammalt skåp på en läkarpraktik, men ekonomin tillåter inga stora inköp alls just nu! Visst är skåpet vackert! Ibland kan jag med tänka mig nya kopior:))

Flaskan köpte jag häromdagen på loppis för 45 kr, fynd tycker jag nog! Det finns ju kopior:) i butikerna nu, men inte slår de nya de här vackra gamla inte;)