fredag 28 mars 2014

Firar 1 år med bloggen!

Jag har ändrat lite på skänken igen;)
 Tänk att nu har jag bloggat i ett helt år! Det har varit så kul och givande, och särskilt roligt är det när ni kommenterar! Så kära läsare, mer kommentarer önskar jag mig om jag får:)

 Under det här året har det hänt en hel del, samtidigt som det har hänt för lite, om ni förstår hur jag menar? Vi har väl alla mål och visioner om hur livet ska levas och bli. Ofta blir det i verkligheten nåt helt annat!
 Nåt jag tänkt mycket på det här året är framtiden. Hur det ska det bli med jobb, om jag ska flytta, om jag kommer finna kärleken och så vidare. Såna där enkla saker, ni vet;)) Det är lätt att fastna i hur det kommer att bli och inte leva i det som är nu. Samtidigt är jag i en bearbetning av det som varit, ett reflekterande över hur saker blev som de blev.

 Ibland skulle det vara enklare att inte vara en så tänkande människa kanske, men man är ju som man är!

 
 
Hämtar lugn i meditation och yoga, och Buddha påminner mig att bara vara. Namaste!

tisdag 25 mars 2014

Vintagefik- och butik är Tidens melodi

 I Karlstad finns det ett sååå mysigt retro café och vintagebutik! Namnet är Tidens Melodi och adressen är Västra Torggatan 16.

 Fint inrett café med Josef Frank-tapet och retro möbler i blandad sort!

Väl värt ett besök, i synnerhet om man söker vintagekläder. Mycket bra priser!
(inte heller nu sponsrad;) )

Finns på Facebook också!
Klicka på länken:  https://www.facebook.com/tidensmelodi?fref=ts

söndag 23 mars 2014

Tre är en samling

 Den enda gången jag tjuvrökte på högstadiet blev jag påkommen av klassföreståndaren. Snacka om otur;)! Minns så väl att hon sa att "en gång är ingen gång, men två gånger är en vana". När jag hittade en griffeltavla på loppis tänkte jag att "två griffeltavlor är ingenting, men tre griffeltavlor är en samling":)


"Tre?" tänker ni nu, "där hänger ju fyra?" Det gör det, alldeles riktigt, men den hjärtformade är nytillverkad och räknas inte in av den enkla anledningen att den aldrig använts av någon skolelev! De övriga, inbillar jag mig, har små barnahänder med ett krampaktigt grepp om kritan
mödosamt skrivit bokstäver på. Först textade versaler och gemener, sedan snirklig skrivstil som var så mycket vackrare än den vi skriver med idag.
När jag gick på lågstadiet på 1970-talet (jag är urgammal, typ var med på Noaks ark:)) gick man precis ifrån den vackra gamla stilen och bytte över till den skrivstil som påminner mycket om vanlig textad stil. Synd, hade gärna lärt mig den gamla. Tänk ändå att allt var bättre förr;))


Definitionen på samling och samlande enligt Wikipedia:
Vad som är en samling finns det inga helt klarlagda kriterier för. Ett kriterium kan vara att det är fråga om en samling när man införskaffar ett föremål i huvudsak för att komplettera, och inte för att använda föremålet till det avsedda skälet.
Här nedan följer några olika kriterier som används av olika samlare:
  • Har man tre exemplar av något är man en samlare, har man åtta så är det en mani.
  • Man har fler exemplar av ett föremål än vad man har egentlig användning för.
  • Man registerför sina föremål och försöker komplettera med exemplar man saknar.
  • Man betraktar sin samling som just en samling.

fredag 21 mars 2014

Ny antik i stan



 I Karlstad har det i dagarna öppnats en alldeles ny antikbutik! När jag hade vägarna förbi visade det sig vara öppningsdagen. Måste känt det i luften eller nåt;) Väldigt smakfullt inredd med vackra antika möbler och ting och även ett fåtal nya saker.
 Grafitsvarta väggar gör verkligen att varje sak syns så mycket mer. Vackra saker till humana priser!


Paret som öppnat butiken kommer från Göteborgsregionen och har förut drivit musikaffär och inredningsbutik. Roligt med folk som vågar bryta upp och ge livet en ny vändning!

Butiken heter Anticci och finns på Drottninggatan 3 i Karlstad med telefonnummer 054- 189010.
Öppet tors-fre 11-18 och lördag 11-15.
(Jag är inte sponsrad, bara imponerad;))

söndag 16 mars 2014

Retro krydda i tillvaron

 När man går in på en loppis vet man aldrig om man ska hitta något fint eller inte! Ibland tycks folk tro att man bara går in och plockar fynden från hyllorna som i vilken butik som helst. Så är det verkligen inte!

 Jag får ofta höra att jag har sån tur som hittar så fina saker. Tur? Till viss del, men också att jag lägger ner mycket tid på mitt sökande! Vissa veckor har jag varit på loppis eller secondhand 4-5 gånger, andra veckor en gång. Väldigt sällan ingen gång alls;)

Så gäller det att ha ögonen öppna, spana av alla hyllor i flera omgångar och tänka bort eventuell smuts! Min "äckeltröskel" har höjts genom åren:))
De här retro kryddburkarna var ärligt talat i ett snuskigt tillstånd i butiken. Väl hemma fick de ligga i blöt i diskmedel och efter en timme var de så här fräscha! Så räds icke skiten med andra ord:)

torsdag 13 mars 2014

Att tro på magi

Rader av färglada klänningar på Myrorna!
 För en tid sedan läste jag en bok om att skapa sin drömtillvaro. Att man kunde pröva att "skicka ut en önskan i Universum och sedan våga tro på magin". På så sätt skulle man kunna få det man ville ha i både stort och smått! Vem vill inte det tänkte jag? Här skulle skickas önskningar minsann:)

 Så när jag gick till Myrorna tänkte jag att "nu vill jag hitta en retro anorak". Inte för att jag nånsin sett nån på loppis, men för att jag verkligen önskade mig en sån! Så mysigt att dra på sig inför vårens skogspromenader! Kombinerat med äggmackor och termos i ryggsäcken borde det bli en finfin (retro)upplevelse:)
Precis när jag tänkt orden så hängde den där, anoraken! Retro, mörkblå, i rätt storlek och till ett pris som jag hade råd med.

Anorak för 85 kr, ja tack! Nu ska jag fortsätta tro på magin! Bara för att jag vill och för att det blir så mycket roligare då! Mer magi åt folket:)

tisdag 11 mars 2014

Skåpet från loppis

Oj vilket slit det var att skura detta skåp:) Varje lucka döljer två hyllfack, och idag har jag plockat ut och skurat alla delar med såpa. Käre far hjälpte mig att få skåpet på plats i badrummet!

 
Ovanpå står det "lite" saker med anknytning till badrum och tvätt. Allt köpt på loppis och auktion genom åren. Såklart;))
Skåpet som jag köpte på loppis häromveckan var ett impulsköp, som jag inte alls hade plats för. Så kom jag att på den perfekta platsen ju var i badrummet! Ut åkte den trasiga tvättmaskinen och det fula standardväggskåpet i hast! Nu är skåpet mitt bästa köp hittills i år!
Så kan det gå när inte (loppis)haspen är på:)