torsdag 15 augusti 2013
Hösttermin
Nu kryper hösten allt närmare, och det är dags att mysa till det! Jag är en sann höstälskare, det är nåt med känslan av nystart jag tycker om med hösten. Det sitter i sen mina egna skolår och min tid som lärare, att nu startar vi upp ett nytt år. Känner faktiskt så mer nu än vid nyår. Nu är jag varken elev eller lärare längre, men känslan sitter kvar. Men förutom alla nya projekt som startas upp så är det även dags att ta fram stearinljusen och plädarna igen! Mormorsfiltarna är från sommarens loppisturer. Jag har även en påbörjad mormorspläd, men det är ett livsprojekt tror jag eftersom jag inte virkat en ruta sedan i vintras! Får skärpa mig där och göra nystart även med virkningen;)
tisdag 13 augusti 2013
Stylad balkong
Balkongen har varit en härlig plats att vara på denna varma sommar! Här är både sol och skugga samtidigt, så man kan välja den del av balkongen som passar för tillfället. Jag hade en gammal sliten trädgårdssoffa här förut, men den tog jag bort häromdagen. Den tog bara onödigt stor plats, och inte var den säker att sitta på heller i sitt förfall:)
Det blev en liten ommöblering, eller snarare en total ommöblering;) Till mina grannars "glädje" gjorde jag det klockan elva på kvällen... Det är då min kreativa nivå är som högst och alla idéer sprudlar!
Nåväl, inga klagomål inkom så det gick nog bra:)
Jag plockade fram en av mina gamla stegar ur förrådet. Nu får den agera hylla på balkongen ett tag!
Det rejält patinerade bockbordet fick en mer central plats. Jag älskar det bordet! Först var det utebord vid stugan, sedan var det TV-bord i mitt vardagsrum och nu är det balkongbord! Under bordet står några av mina gamla vattenkannor i zink på parad. Ställde dit klaffstolar också så att det är smidigare när man vill äta eller fika utomhus. Än har vi väl några fina dagar på oss får vi hoppas?
Stegen köpte jag för 100 kr för kanske fem år sedan. Det var en fynd som heter duga! Den stod i en antikaffärs lager, men var inte stadig nog att klättra på. Men inte fasen behöver jag klättra inte;)
Under denna prunkande växtlighet finns en zinkbalja. Här odlar jag persilja, gräslök, rosmarin och så den där grå växten som jag glömt vad den heter. Men vacker med sin grågröna färg mot zinkbaljan, det är den! Inte ätbar dock;) För övrigt kan jag väl inte påstå att jag skördat så mycket, men det är fint att ha ändå på nåt sätt. En illusion av trädgård!
Det blev en liten ommöblering, eller snarare en total ommöblering;) Till mina grannars "glädje" gjorde jag det klockan elva på kvällen... Det är då min kreativa nivå är som högst och alla idéer sprudlar!
Nåväl, inga klagomål inkom så det gick nog bra:)
Jag plockade fram en av mina gamla stegar ur förrådet. Nu får den agera hylla på balkongen ett tag!
Det rejält patinerade bockbordet fick en mer central plats. Jag älskar det bordet! Först var det utebord vid stugan, sedan var det TV-bord i mitt vardagsrum och nu är det balkongbord! Under bordet står några av mina gamla vattenkannor i zink på parad. Ställde dit klaffstolar också så att det är smidigare när man vill äta eller fika utomhus. Än har vi väl några fina dagar på oss får vi hoppas?
Stegen köpte jag för 100 kr för kanske fem år sedan. Det var en fynd som heter duga! Den stod i en antikaffärs lager, men var inte stadig nog att klättra på. Men inte fasen behöver jag klättra inte;)
Under denna prunkande växtlighet finns en zinkbalja. Här odlar jag persilja, gräslök, rosmarin och så den där grå växten som jag glömt vad den heter. Men vacker med sin grågröna färg mot zinkbaljan, det är den! Inte ätbar dock;) För övrigt kan jag väl inte påstå att jag skördat så mycket, men det är fint att ha ändå på nåt sätt. En illusion av trädgård!
söndag 11 augusti 2013
Mannen med stil
Här har vi en man med såväl skarpa drag som blick;) Han förskönade skyltfönstret till antikaffären Old Touch på Upplandsgatan (ta T-bana till Odenplan). De har det mesta man kan tänka sig i klädväg, textilier, smycken och annat! Denna gång fick jag nöja mig med att titta i skyltfönstret för det var stängt. Synd för här kan man faktiskt hitta föremål till hyfsade priser.
Här ser ni ett överfullt skyltfönster och lika överfull är butiken. Ska du hit så se till att ha tid på dig!
Förresten så finns det massor av antikaffärer på Upplandsgatan, så ta alla när du ändå är här:)
En butik till på Upplandsgatan som jag gärna besöker är Evensen Antik, som ofta finns med i olika inredningsartiklar med finfina saker. Fransk lantstil/svensk allmoge, men rejält dyrt!
Här ser ni ett överfullt skyltfönster och lika överfull är butiken. Ska du hit så se till att ha tid på dig!
Förresten så finns det massor av antikaffärer på Upplandsgatan, så ta alla när du ändå är här:)
En butik till på Upplandsgatan som jag gärna besöker är Evensen Antik, som ofta finns med i olika inredningsartiklar med finfina saker. Fransk lantstil/svensk allmoge, men rejält dyrt!
fredag 9 augusti 2013
En get med sin lilla geting
![]() |
| Callian Antik |
På Renstiernas gata på Söder ligger sedan en tid butiken In the mood. Mycket fint där, oj oj oj:)
Det är kvinnan bakom fd Årstiden som öppnat ny butik. I källaren ligger Callian Antik som har enormt mycket fina saker i fransk lantstil!
Den här söta gamla skolplanschen köpte jag där för en billig peng. Kanterna var söndertrasade, så jag har skurit rent med skalpell och gjort nya hål för snöret!När min systerson var liten kallade han getternas ungar för getingar i stället för killingar, ganska logiskt eller hur? Därav dagens rubrik:)
Emaljhängaren och bakformarna har jag ropat in på Tradera för många år sedan.
PS. Min länkning till Tradera funkar tydligen inte!
Istället gå in på www.tradera.com och sök på "retro gardiner", säljare "Dosanz" och så kan ni sedan söka på "säljarens alla annonser". Jag har mycket fint till salu ute på Tradera nu och en tid framåt!
onsdag 7 augusti 2013
En loppis, flera loppisar å så Tradera
Jag tycker om tanken att när jag handlar på loppis går en del av pengarna vidare till välgörenhet.
Därför försöker jag gynna ställen som Erikshjälpen, Myrorna och Stockholms Stadsmission.
Det här underbara örngottet från det militära hittade jag på Stadsmissionen på Kungsholmen. Örngottet är i linne och verkar helt oanvänt. Fiiint! It`s a keeper:)
Att det menats för det militära ser jag på märkningen med tre kronor. Visst är det snyggt?
Ni förstår ju att så mycket fint som jag hittar på loppis så kan jag ju inte behålla allt själv, det vore ju väldigt ego;)) Så då säljer jag på Tradera när lusten faller på! Just nu har jag en del retro och 1970-tal ute på auktion.
Klicka in dig på länken och kolla in alla mina auktioner!
http://www.tradera.com/retro-gardiner-tva-gardinlangder-akta-1970tal_301984_187784403
söndag 4 augusti 2013
En Pärla på Söder
![]() |
| Bakom denna halvvägg finns kolatillverkningen!
Pärlans Konfektyr Stockholm ligger på Nytorgsgatan 38 på Söder. Det är ett litet mysigt fik och butik med kolatillverkning i samma lokal att beskåda medan man fikar. Kolor från Pärlans Konfektyr är enligt deras eget visitkort "ett delikat hantverk gjort på ekologisk grädde, smör av bästa klass och prima socker kokade i kopparkastrull". Finns många olika smaker att köpa med sig hem! Min favvo är dock alldeles vanlig vaniljkola:)
Titta in på www.parlanskonfektyr.se för mer info.
|
Egen bok har de gett ut minsann!
Miljön är helt underbar, med sin inredning från 1940-talet med soffgrupp i grön sammet. Personalen är tidsenligt klädd i fina klänningar och med håret i retrofrisyrer. Ur högtalarna strömmar musik från "tiden", dvs 1930-1950-talet. Så himla mysigt för en nostalgiker som jag!
Jag som inte dricker kaffe kan verkligen rekommendera att dricka en kopp te där. Deras Earl Grey är bland det godaste jag druckit. Så är det trevligt att få en egen liten kanna också! En kola därtill är ju ett självklart val:) Boken ni ser på bilden innehåller berättelser om företaget, tjejerna bakom, en del retrotips och massor av recept på kola och kakor. Jättefin bok! De säljer även tillbehör om man vill tillverka sin egen kola hemma.
Pärlans Konfektyr Stockholm
Så var det dags att lämna Pärlans för denna gång, men jag återkommer alltid vid mina besök i stan!
torsdag 1 augusti 2013
I en skattkammare
![]() |
| Fyra fina lådor i exakt rätt färgton:) |
En av antikaffärerna är Södra Skattkammaren på Bondegatan 44, www.antikhandel.nu
De har mycket retro, design, 60-tal, möbler, lampor och industristil i sitt sortiment. När jag var där såldes två teakskåp i rask takt:)
Själv fick jag syn på de fina petrolblå lådorna när de plockades upp ur en kartong, och dom högg jag direkt! En mer exakt matchande färg till kommoden hemma i mitt sovrum hittar jag inte tänkte jag. Och visst blev det lite bra?
Lådor kan man nämligen inte få för många av anser jag, för de kan ju fyllas med "bra-att-ha-saker";)
Överkastet från 50-talet köpte jag igår på min lokala loppis! Nu ligger det nytvättat och somrigt blommigt på min säng.
Överkastet stämmer exakt till min 160 cm breda säng (IKEAs äldre sängstomme, typen gammaldags järnsäng). Förr var ju sängarna 80 cm breda och en dubbelsäng således 160 cm. Ni kommer knappt tro mig , men överkastet kostade bara 47 kr!! Det kostade 95 kr ordinarie pris och så var det 50% på det. Man har allt turen på sin sida ibland:)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






















